We respecteren uw privacy

Wij en onze partners passen cookies toe op een apparaat en verwerken persoonlijke gegevens om advertenties en inhoud te personaliseren, de resultaten van advertenties en inhoud te meten, inzicht te krijgen over de betreffende publiek en producten te ontwikkelen en verbeteren. Met u toestemming kunnen wij en onze partners gebruikmaken van locatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten. Klik hieronder om toestemming hiervoor te geven. Lees onze privacybeleid voor meer informatie.

Opzet stelsel van
kwaliteitsbeheersing

De beleidsbepalende organen van Moore DRV stellen jaarlijks, op grond van geldende wet- en regelgeving (Wta en NVKS), een jaarverslag kwaliteitsbeheersing op. In dit jaarverslag doen we uitgebreid verslag van het stelsel van kwaliteitsbeheersing van Moore DRV. Aangezien wij gekozen hebben voor één kwaliteitsstelsel voor heel Moore DRV wordt in dit verslag gerapporteerd over kwaliteitsindicatoren van alle servicelijnen en aan Moore DRV gelieerde ondernemingen.

Kwaliteitsambitie en kwaliteitsdoelstellingen

Het leveren van kwaliteit is de kern van ons bestaan. Aan kwaliteit doen we geen concessies. Een hoge cliënttevredenheid is hierbij het ultieme doel. Onze kwaliteitsambitie komt tot uitdrukking in onze belofte: Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland. Daarmee beklemtonen we naar cliënten, overige belanghebbenden en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat: Werken in de echte economie.

Deze kwaliteitsambitie zijn vertaald naar een aantal kwaliteitsdoelstellingen, namelijk:

  • we vervullen onze maatschappelijke rol en voldoen daarmee ook aan wet- en regelgeving;

  • we geven op een integere wijze invulling aan onze poortwachtersfunctie door stringente procedures voor cliënt- en opdrachtaanvaarding en alertheid op signalen van fraude en niet-naleving van wet- en regelgeving met adequate opvolging van deze signalen;

  • we wegen tegengestelde belangen bij de opdrachten zorgvuldig af;

  • we leveren toegevoegde waarde aan opdrachtgevers en maatschappij.

Onze medewerkers zorgen voor het realiseren van deze kwaliteitsambitie. Wij ondersteunen onze medewerkers daarom in het leveren van onbetwiste kwaliteit aan onze cliënten in het mkb. Deze ondersteuning komt tot uiting in een:

  • helder beleid en duidelijke procedures die praktisch uitvoerbaar zijn mede door middel van geautomatiseerde werkprogramma’s;

  • voldoende beschikbaarheid van tijd en middelen;

  • gedegen opleidings- en trainingsprogramma.

Kwaliteitsbeleid
en stelsel van kwaliteitsbeheersing

Onze kwaliteitsambitie en de hieruit voortvloeiende kwaliteitsdoelstellingen zijn opgenomen in het kwaliteitsbeleid.

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing bevat het geheel van maatregelen en procedures gericht op het realiseren van de doelstellingen uit het kwaliteitsbeleid. Het kwaliteitsbeleid en het stelsel van kwaliteitsbeheersing zijn beschreven in het Kwaliteitshandboek Moore DRV.

Omdat wij kiezen voor één stelsel van kwaliteitsbeheersing zijn de uitgangspunten, zoals verwoord in het Kwaliteitshandboek, van toepassing op alle servicelijnen en specialties. Passend bij de aard van de dienstverlening gelden aanvullend specifieke procedures en richtlijnen die zijn opgenomen in separate handboeken en/of leidraden

Functies binnen stelsel van kwaliteitsbeheersing

Binnen ons stelsel van kwaliteitsbeheersing kennen we diverse functies en rollen. Van de belangrijkste functies geven we kort weer wat de taken en verantwoordelijkheden zijn.

Maatschap

De maatschap is het hoogste orgaan binnen de organisatie. Zij bepaalt en beslist over de koers van de organisatie. De maatschap bespreekt aan de hand van het kwaliteitsverslag eenmaal per jaar of het geformuleerde kwaliteitsbeleid heeft geleid tot de juiste bedrijfscultuur: een cultuur waarin het kwaliteitsbeleid en de daaruit voortvloeiende handboeken en leidraden centraal staan in het dagelijks handelen.

Beleidsbepalende
organen

Onder de beleidsbepalende organen verstaan we de Raad van Bestuur, de Beleidsbepalers en de Kwaliteitsbepalers. De beleidsbepalende organen zijn eindverantwoordelijk voor het formuleren van de kwaliteitsambitie en het kwaliteitsbeleid en het opzetten en onderhouden van het stelsel van kwaliteitsbeheersing.

De Raad van Bestuur bestond in 2023 uit vier leden: drie accountants en een fiscalist. Michael Bick en Jan Gijsel vervulden beiden de rol van Beleidsbepaler. De Beleidsbepalers zijn geheel zelfstandig en, met uitsluiting van de overige maatschapsleden, bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van de accountantsorganisatie. De Beleidsbepalers van de accountantsorganisatie zijn automatisch tevens Kwaliteitsbepaler van het NVKS-accountantskantoor1. Daarmee zijn zij dus (mede)verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gehele accountantspraktijk. Marco Utermark vervulde samen met hen de rol van Kwaliteitsbepaler. De Raad van Bestuur als geheel is verantwoordelijk voor het accountantskantoor met overige opdrachten.

Per 1 januari 2024 is Michael Bick, vanwege het bereiken van de maximale bestuurstermijn, teruggetreden. Zijn rol als voorzitter is overgenomen door Marco Utermark. Tot de Raad van Bestuur zijn toegetreden Marco du Pré en Lorenz van der Vliet. Marco du Pré vormt samen met Marco Utermark het dagelijks bestuur. Lorenz van der Vliet vervult de rol van Beleidsbepaler.

Met onderstaand overzicht geven we inzicht in de geschreven uren van de leden van de Raad van Bestuur. Uit de analyse komt naar voren dat zij voldoende tijd hebben kunnen vrijmaken om zich te richten op hun bestuurstaken.

Kwaliteitsmanager

De Kwaliteitsmanager is operationeel verantwoordelijk voor het opzetten, implementeren en bewaken van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. De Kwaliteitsmanager rapporteert tweemaal per jaar aan de beleidsbepalende organen in het kwaliteitsverslag over de vastgestelde kwaliteitsindicatoren en doet voorstellen tot het doorvoeren van verbeteringen in het stelsel van kwaliteitsbeheersing. In 2023 is geen tussentijds kwaliteitsverslag uitgebracht.

De Kwaliteitsmanager ondersteunt de beleidsbepalende organen op operationeel gebied door het voorbereiden van te nemen besluiten. De Kwaliteitsmanager vervult daarnaast de rol van onafhankelijkheidsfunctionaris.

Compliance

Compliance houdt onafhankelijk toezicht op de naleving van interne en externe regelgeving en bewaakt de betrouwbaar-heid en integriteit van onze organisatie. Zij rapporteert tweemaal per jaar, hoofdzakelijk door middel van het eerdergenoemde kwaliteitsverslag, aan de beleidsbepalende organen en aan de Maatschap. In 2023 is geen tussentijds kwaliteitsverslag uitgebracht.

De compliance functie wordt uitgeoefend door een interne en een externe compliance officer. De externe compliance officer is in beginsel eindverantwoordelijk voor alle uitingen van Compliance. Op deze wijze wordt de onafhankelijke positie van de compliance functie gewaarborgd. De externe compliance officer is tevens functionaris voor de gegevensbescherming en houdt intern toezicht op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De interne compliance officer is de ‘linking pin’ naar de Maatschap. Medio 2023 vertrok Arnout van Kempen als externe compliance officer om elders een vast dienstverband aan te gaan. Daarna zijn alle compliance taken ondergebracht bij de interne compliance officer Jan van Zon. Met ingang van 1 januari 2024 is Jan van Zon uitgetreden uit de maatschap en vervult hij, in ieder geval voor het jaar 2024, de rol van externe compliance officer van Moore DRV.

Bureau Vaktechniek

Moore DRV beschikt over een Bureau Vaktechniek Accountancy (BVTA) en een Bureau Vaktechniek Fiscaal (BVTF). Beide hebben een belangrijke functie in het vergroten van de vaktechnische kennis van onze medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor het vertalen van wet- en regelgeving in vaktechnisch beleid, alerts en trainingen. Ook ondersteunen zij bij het uitvoeren van interne toetsingen en helpen zij collega’s bij hun vaktechnische afwegingen (consultaties).

Opzet stelsel kwaliteitsbeheersing

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing bestaat uit een scala aan procedures en maatregelen die zijn beschreven in ons Kwaliteitshandboek en aanvullende leidraden. Dit handboek is opgesteld in overeenstemming met wet- en regelgeving en gebaseerd op de eisen die zijn gesteld door beroepsorganisaties. Ons Kwaliteitshandboek, samen met ons integriteitsbeleid, geeft invulling aan de wijze waarop wij omgaan met de fundamentele beginselen als: vertrouwelijkheid, integriteit, objectiviteit, professionaliteit, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid. Ook aspecten als onafhankelijkheid en cliëntacceptatie en -voortzetting zijn hierin opgenomen.

Wij beschikken over diverse kwaliteitswaarborgen die we inzetten voorafgaand, gedurende en na het proces van dienstverlening. De uitkomsten van deze kwaliteitswaarborgen hebben we meetbaar gemaakt door middel van vastgestelde kwaliteitsindicatoren. Als hiervoor aanleiding was, heeft bijsturing plaatsgevonden eventueel na het uitvoeren van een oorzakenanalyse. Op deze wijze is invulling gegeven aan de zogenaamde Plan-Do-Check-Act cyclus (PDCA).

In de hoofdstukken hierna doen wij verslag van de uitkomst van deze kwaliteitsindicatoren over het jaar 2023.

Wijzigingen in stelsel van kwaliteitsbeheersing

Wijzigingen in ons stelsel van kwaliteitsbeheersing in 2023 hadden betrekking op:

1.  Uitbreiding van de beschrijving van de kwaliteitsambitie. 

2.  Aanvullingen naar aanleiding van het CEAC-onderzoek uitgevoerd door de AFM waaronder: 

  • verplichting tot beëindigen van de assurance-opdracht indien na aanvaarding of continuering de controlecliënt wordt overgenomen, fuseert of het eigendom verwerft in een andere entiteit en niet wordt voldaan aan de eisen met betrekking tot onafhankelijkheid; 

  • bij continueren van de opdracht de beschikbaarheid van tijd en middelen te evalueren door de gerealiseerde uren voor de opdracht van het voorgaande boekjaar te vergelijken met de begrote uren van het huidige boekjaar; 

  • evalueren welke competentie en capaciteit toe te voegen aan het opdrachtteam of als deskundigen in te schakelen, zoals een waarderingsexpert of forensisch expert; 

  • opnemen welke bronnen geraadpleegd kunnen worden bij de beoordeling van de integriteit van de cliënt. 

3. Laten vervallen van de verplichting tot het schriftelijk herbevestigen van doorlopende non-assurance-opdrachten minimaal één keer per vijf jaar.

4. Verhogen van het OKB-criterium omvang (groeps)declaratieniveau van € 95.000 naar € 110.000.

5. Verduidelijken van de definitie van een incident op basis van de interpretatie en verduidelijking die de AFM hieraan heeft gegeven.

Door middel van alerts en nieuwsberichten zijn alle medewerkers vooraf op de hoogte gebracht van deze impactvolle wijzigingen en over de wijze waarop we hieraan invulling geven in onze interne procedures. Bij de jaarlijkse update van ons Kwaliteitshandboek zijn deze wijzigingen hierin opgenomen.

De beleidsbepalende organen van Moore DRV stellen jaarlijks, op grond van geldende wet- en regelgeving (Wta en NVKS), een jaarverslag kwaliteitsbeheersing op. In dit jaarverslag doen we uitgebreid verslag van het stelsel van kwaliteitsbeheersing van Moore DRV. Aangezien wij gekozen hebben voor één kwaliteitsstelsel voor heel Moore DRV wordt in dit verslag gerapporteerd over kwaliteitsindicatoren van alle servicelijnen en aan Moore DRV gelieerde ondernemingen.

Opzet stelsel van
kwaliteitsbeheersing

Kwaliteitsbeleid
en stelsel van
kwaliteitsbeheersing

Kwaliteitsambitie en
kwaliteits-
doelstellingen

Onze kwaliteitsambitie en de hieruit voortvloeiende kwaliteitsdoelstellingen zijn opgenomen in het kwaliteitsbeleid.

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing bevat het geheel van maatregelen en procedures gericht op het realiseren van de doelstellingen uit het kwaliteitsbeleid. Het kwaliteitsbeleid en het stelsel van kwaliteitsbeheersing zijn beschreven in het Kwaliteitshandboek Moore DRV.

Omdat wij kiezen voor één stelsel van kwaliteitsbeheersing zijn de uitgangspunten, zoals verwoord in het Kwaliteitshandboek, van toepassing op alle servicelijnen en specialties. Passend bij de aard van de dienstverlening gelden aanvullend specifieke procedures en richtlijnen die zijn opgenomen in separate handboeken en/of leidraden

Het leveren van kwaliteit is de kern van ons bestaan. Aan kwaliteit doen we geen concessies. Een hoge cliënttevredenheid is hierbij het ultieme doel. Onze kwaliteitsambitie komt tot uitdrukking in onze belofte: Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland. Daarmee beklemtonen we naar cliënten, overige belanghebbenden en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat: Werken in de echte economie.

Binnen ons stelsel van kwaliteitsbeheersing kennen we diverse functies en rollen. Van de belangrijkste functies geven we kort weer wat de taken en verantwoordelijkheden zijn.

Functies binnen stelsel van kwaliteitsbeheersing

De Raad van Bestuur bestond in 2023 uit vier leden: drie accountants en een fiscalist. Michael Bick en Jan Gijsel vervulden beiden de rol van Beleidsbepaler. De Beleidsbepalers zijn geheel zelfstandig en, met uitsluiting van de overige maatschapsleden, bevoegd besluiten te nemen ten aanzien van de accountantsorganisatie. De Beleidsbepalers van de accountantsorganisatie zijn automatisch tevens Kwaliteitsbepaler van het NVKS-accountantskantoor1. Daarmee zijn zij dus (mede)verantwoordelijk voor de kwaliteit van de gehele accountantspraktijk. Marco Utermark vervulde samen met hen de rol van Kwaliteitsbepaler. De Raad van Bestuur als geheel is verantwoordelijk voor het accountantskantoor met overige opdrachten.

Per 1 januari 2024 is Michael Bick, vanwege het bereiken van de maximale bestuurstermijn, teruggetreden. Zijn rol als voorzitter is overgenomen door Marco Utermark. Tot de Raad van Bestuur zijn toegetreden Marco du Pré en Lorenz van der Vliet. Marco du Pré vormt samen met Marco Utermark het dagelijks bestuur. Lorenz van der Vliet vervult de rol van Beleidsbepaler.

Met onderstaand overzicht geven we inzicht in de geschreven uren van de leden van de Raad van Bestuur. Uit de analyse komt naar voren dat zij voldoende tijd hebben kunnen vrijmaken om zich te richten op hun bestuurstaken.

Onder de beleidsbepalende organen verstaan we de Raad van Bestuur, de Beleidsbepalers en de Kwaliteitsbepalers. De beleidsbepalende organen zijn eindverantwoordelijk voor het formuleren van de kwaliteitsambitie en het kwaliteitsbeleid en het opzetten en onderhouden van het stelsel van kwaliteitsbeheersing.

Beleidsbepalende
organen

De maatschap is het hoogste orgaan binnen de organisatie. Zij bepaalt en beslist over de koers van de organisatie. De maatschap bespreekt aan de hand van het kwaliteitsverslag eenmaal per jaar of het geformuleerde kwaliteitsbeleid heeft geleid tot de juiste bedrijfscultuur: een cultuur waarin het kwaliteitsbeleid en de daaruit voortvloeiende handboeken en leidraden centraal staan in het dagelijks handelen.

Maatschap

De externe compliance officer is in beginsel eindverantwoordelijk voor alle uitingen van compliance. Op deze wijze wordt de onafhankelijke positie van de compliance functie gewaarborgd. De externe compliance officer is tevens functionaris voor de gegevensbescherming en houdt intern toezicht op de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming (AVG). De interne compliance officer is de ‘linking pin’ naar de maatschap.

Moore DRV beschikt over een Bureau Vaktechniek Accountancy (BVTA) en een Bureau Vaktechniek Fiscaal (BVTF). Beide hebben een belangrijke functie in het vergroten van de vaktechnische kennis van onze medewerkers. Zij zijn verantwoordelijk voor het vertalen van wet- en regelgeving in vaktechnisch beleid, alerts en trainingen. Ook ondersteunen zij bij het uitvoeren van interne toetsingen en helpen zij collega’s bij hun vaktechnische afwegingen (consultaties).

Bureau Vaktechniek

Compliance houdt onafhankelijk toezicht op de naleving van interne en externe regelgeving en bewaakt de betrouwbaar-heid en integriteit van onze organisatie. Zij rapporteert tweemaal per jaar, hoofdzakelijk door middel van het eerdergenoemde kwaliteitsverslag, aan de beleidsbepalende organen en aan de Maatschap. In 2023 is geen tussentijds kwaliteitsverslag uitgebracht.

Compliance

De Kwaliteitsmanager is operationeel verantwoordelijk voor het opzetten, implementeren en bewaken van het stelsel van kwaliteitsbeheersing. De Kwaliteitsmanager rapporteert tweemaal per jaar aan de beleidsbepalende organen in het kwaliteitsverslag over de vastgestelde kwaliteitsindicatoren en doet voorstellen tot het doorvoeren van verbeteringen in het stelsel van kwaliteitsbeheersing. In 2023 is geen tussentijds kwaliteitsverslag uitgebracht.

De Kwaliteitsmanager ondersteunt de beleidsbepalende organen op operationeel gebied door het voorbereiden van te nemen besluiten. De Kwaliteitsmanager vervult daarnaast de rol van onafhankelijkheidsfunctionaris.

Kwaliteitsmanager

Opzet stelsel
kwaliteitsbeheersing

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing bestaat uit een scala aan procedures en maatregelen die zijn beschreven in ons Kwaliteitshandboek en aanvullende leidraden. Dit handboek is opgesteld in overeenstemming met wet- en regelgeving en gebaseerd op de eisen die zijn gesteld door beroepsorganisaties. Ons Kwaliteitshandboek, samen met ons integriteitsbeleid, geeft invulling aan de wijze waarop wij omgaan met de fundamentele beginselen als: vertrouwelijkheid, integriteit, objectiviteit, professionaliteit, vakbekwaamheid en zorgvuldigheid. Ook aspecten als onafhankelijkheid en cliëntacceptatie en -voortzetting zijn hierin opgenomen.

Wij beschikken over diverse kwaliteitswaarborgen die we inzetten voorafgaand, gedurende en na het proces van dienstverlening. De uitkomsten van deze kwaliteitswaarborgen hebben we meetbaar gemaakt door middel van vastgestelde kwaliteitsindicatoren. Als hiervoor aanleiding was, heeft bijsturing plaatsgevonden eventueel na het uitvoeren van een oorzakenanalyse. Op deze wijze is invulling gegeven aan de zogenaamde Plan-Do-Check-Act cyclus (PDCA).

In de hoofdstukken hierna doen wij verslag van de uitkomst van deze kwaliteitsindicatoren over het jaar 2023.

Door middel van alerts en nieuwsberichten zijn alle medewerkers vooraf op de hoogte gebracht van deze impactvolle wijzigingen en over de wijze waarop hieraan invulling wordt gegeven in onze interne procedures. Bij de jaarlijkse update van ons Kwaliteitshandboek zijn deze wijzigingen hierin opgenomen.

Wijzigingen in ons stelsel van kwaliteitsbeheersing in 2023 hadden betrekking op:

1.  Uitbreiding van de beschrijving van de kwaliteitsambitie. 

2.  Aanvullingen naar aanleiding van het CEAC-onderzoek uitgevoerd door de AFM waaronder: 

Wijzigingen in stelsel van kwaliteitsbeheersing

Online magazines | Moore DRV

Wilt u op een fijne manier dieper in gaan op ontwikkelingen in administraties, belastingen, fiscale regelingen, financieel inzicht en nog veel meer? Bekijk hieronder losse edities en abonneer u en krijg altijd de nieuwe magazines in uw mailbox.
Volledig scherm