We respecteren uw privacy

Wij en onze partners passen cookies toe op een apparaat en verwerken persoonlijke gegevens om advertenties en inhoud te personaliseren, de resultaten van advertenties en inhoud te meten, inzicht te krijgen over de betreffende publiek en producten te ontwikkelen en verbeteren. Met u toestemming kunnen wij en onze partners gebruikmaken van locatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten. Klik hieronder om toestemming hiervoor te geven. Lees onze privacybeleid voor meer informatie.

DIENSTEN VOOR
DE ECHTE ECONOMIE

Voortdurend onze waarde voor ondernemers in de echte economie verhogen, daar zijn we elke dag mee bezig. We standaardiseren, automatiseren en robotiseren onze werkprocessen om een hoge kwaliteit te kunnen garanderen, up-to-date inzicht te kunnen geven en een hoge efficiëntie te bereiken. Zo creëren we ruimte voor advisering. In die advisering is samenwerking cruciaal. We investeren in brede kennis. Door de juiste kennis bij elkaar te brengen, kunnen we ondernemers de juiste oplossingen bieden bij uiteenlopende vraagstukken. In 2023 namen de efficiëntie en onze advieskracht verder toe. Dat was ook belangrijk om voldoende goede professionals aan ons te verbinden in een zeer uitdagende arbeidsmarkt.

MKB Accountancy & advies

Door de inzet van techniek, interne samenwerking en procesoptimalisatie kunnen we een steeds beter en breder advies geven aan onze cliënten. Dit geeft een positieve ervaring aan onze cliënten en voldoening aan onze medewerkers.

OPTIMALISATIE
SAMENSTELPROCES

Door kritisch te kijken naar de verschillende stappen in het samenstelproces hebben we de doorlooptijd van dat proces kunnen verkorten. Hierdoor is er meer tijd ontstaan om cliënten te helpen met vraagstukken zoals bedrijfsopvolging, strategie, medewerkersparticipatie et cetera.

Gelukkig staan de ontwikkelingen in software niet stil en zijn collega’s aangetrokken die zich vol enthousiasme storten op de laatste innovaties. Zo verkennen collega’s de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (ai) verkennen. Daarnaast is een speciaal team opgezet dat zich volledig richt op robotic process automation (RPA).

Het robotic process automation team (RPA-team) speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van onze collega’s in de praktijk. Robots nemen routinematige taken over, waardoor er meer werk kan worden verzet met een hoge mate van nauwkeurigheid. De bots die we inzetten, bieden niet alleen operationele ondersteuning, maar stellen onze collega’s ook in staat om zich te concentreren op complexere en interessantere taken.

Een van de belangrijkste voordelen van RPA is verder dat het de schaalbaarheid verhoogt. Dit hebben we al gemerkt bij de recent aangesloten kantoren. Daar zagen we dat we de inzet van RPA de werkdruk op verschillende afdelingen aanzienlijk kon verlagen en de bezetting passender werd.

Kortom, door slim gebruik te maken van technologie kunnen we onze capaciteit en toegevoegde waarde vergroten en tegelijkertijd de kwaliteit van ons werk verbeteren.

SAMENWERKING MET SPECIALISTEN

In 2023 hebben de mkb-adviseurs vaker de samenwerking gezocht met interne specialisten om cliënten nog beter te ontzorgen. Zo zijn samen met de adviseurs van it-consultancy dashboards ontwikkeld via Power BI om cliënten beter inzicht te geven in hun organisatie en ervoor te zorgen dat zij kunnen sturen op continu up-to-date informatie. Ook worden de hrm- en subsidiespecialisten regelmatig ingezet.

VOLLEDIGE ONTZORGING

We ontvangen steeds meer aanvragen voor het compleet ontzorgen van de ondernemer, inclusief volledige verwerking van de administratie. Door de inzet van de automatisering en het vervangen van simpele taken door robotisering en ai kunnen we beter en vooral efficiënter voldoen aan deze behoefte.

Audit & Assurance

Verdergaande data-driven audit en het verbeteren van workflows door de inzet van it-auditors, droegen eraan bij dat de auditpraktijk opnieuw kon groeien, kwalitatief en kwantitatief. Het esg-team nam in omvang toe en verspreidde actief haar kennis om bewustwording over de naderende wettelijke verplichtingen te vergroten. De samenwerkingen met onderwijsinstellingen zijn geïntensiveerd, wat bijdroeg aan de groei van het aantal medewerkers. We brachten de customer- en employee journeys in kaart om verbeterpotentieel in de samenwerking tussen medewerkers en cliënten op te sporen en zijn trots op de positieve uitkomsten.

Data-driven audit

We schuiven steeds meer op richting een data-driven audit. Naast analyses van bankbestanden en audit files, die we al jaren uitvoeren, voeren we steeds meer analyses uit op operationele bestanden. Alle analyses worden gedaan in een zogenaamde Qlik-omgeving, waarin alle medewerkers in de audit-praktijk zelfstandig aan de slag kunnen.

In 2023 zijn we een uitgebreide pilot gestart. Hierbij zijn de analyses nog verder uitgebreid in aantal, diepgang en toepasbaarheid. Volledige integratie (lees: automatische documentatie) in onze dossiers en een gestroomlijnde workflow maken onze werkzaamheden innovatiever en verbeteren de kwaliteitsbeheersing.

Ondersteuning
door IT-audit

Met het team it-auditors ondersteunen we in toenemende mate de it- component van de jaarrekeningcontroles. In het verslagjaar zijn de voorbereidingen getroffen om de workflows fors te verbeteren. Zo gaan we in 2024 de templates automatiseren die het hele it-speelveld in kaart brengen, inclusief bevindingen en uitkomsten voor het vervolg van de controle. Ook heeft het team een aantal cybersecurity-scans ontwikkeld. Die scans zetten de controleteams in als onderdeel van de wettelijke verplichting in het kader van betrouwbaarheid en continuïteit van de geautomatiseerde gegevensverwerking.

Employee & Customer Journey

In 2023 is een onderzoek uitgevoerd naar de employee- & customer journey in onze auditpraktijk. Zowel medewerkers als cliënten (controllers, cfo’s of dga’s) zijn gevraagd naar hun ervaring en beleving in het complete controleproces. Een projectgroep van medewerkers uit alle controleteams plus medewerkers van de stafdiensten zijn aan de slag gegaan met de uitkomsten van deze uitvraag om verbeterpunten te formuleren.

De uitkomst geeft ons een gevoel van trots, want over de breedte zien wij gedurende het gehele controleproces positieve ervaringen van zowel medewerkers als ook cliënten. Wel zien we op enkele momenten in het controleproces kansen en mogelijkheden voor verbetering die zowel de medewerkers als de cliënt raken: het vooraf goed afstemmen van de verwachtingen, het tussentijds transparant communiceren en het na afloop evalueren van het proces.

Tijdens de Summercourse 2023 zijn de verbetervoorstellen voor de nieuwe cyclus gedeeld met alle medewerkers van de auditpraktijk. De ervaringen tot op heden zijn positief. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de verbetervoorstellen vanuit dit project in staat zijn om de betrokkenheid, het plezier en het ontwikkelpotentieel van de medewerkers nog verder te vergroten en te benutten. Voor onze cliënten, de ondernemers in de echte economie, verwachten we onze betrokkenheid bij hen te intensiveren.

Samenwerking met hogescholen en universiteiten

Trots zijn we ook op onze samenwerking met de verschillende hogescholen, universiteiten en studentenverenigingen. Denk hierbij aan Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Zeeland, Avans Hogeschool en Tilburg University. Vooral studenten van de opleidingen Accountancy en Finance & Control van de hogescholen bieden wij de mogelijkheid om gedurende hun studie kennis te maken met het werken in de verschillende servicelijnen. Dat kan tijdens een stage of duale werkperiode. Wij zien een hoog percentage studenten na het afstuderen hun carrière bij ons vervolgen. 

De samenwerking bestaat verder uit het organiseren van activiteiten en het leveren van een bijdrage aan het onderwijsprogramma. Enerzijds door mee te denken over de invulling van het nieuwe curriculum, anderzijds door het verzorgen van verschillende studieblokken, zoals over duurzaamheid, het waarderen van ondernemingen en de fiscale aspecten daarvan. 

Ook zien wij een toenemende belangstelling van studenten vanuit verschillende universiteiten om gedurende hun bachelor of masteropleiding ervaringen op te doen als werkstudent. Ook deze studenten willen vaak fulltime bij ons blijven werken zodra zij starten aan de postmasteropleidingen. 

ESG-dienstverlening

Het team esg-specialisten breidt gestaag uit. Naast collega's uit de controlepraktijk die specifieke esg-trainingen volgden, is het team uitgebreid met collega's van Crossminds die met hun strategische kennis een belangrijke bijdrage leveren. Ook maken hrm- en subsidie-specialisten deel uit van het team. Bureau Vaktechniek ondersteunt het team met kennis, die bijvoorbeeld wordt overgedragen via de permanente educatie van accountants en informatiebijeenkomsten voor cliënten en andere relaties.

Binnen Moore Global nemen we een prominente rol in als esg-leader. Ook hebben we een strategische samenwerking met SDU waar we launching partner zijn van hun JES! (Journey to Epic Sustainability) platform. In dat kader verzorgen we trainingen en webinars en dragen we bij aan de verdere ontwikkeling van het JES! Platform. Verder participeren we in een tweetal externe esg-overleggen om kennis te vermeerderen en te verspreiden.

Kritische blik op cliëntenpakket

Naast alle wet- en regelgeving die van invloed is op voor wie wij (willen) werken, hebben we daarvoor intern richtlijnen opgesteld: de zogenaamde Friss-check. De samenwerking met cliënten toetsen we op vijf punten (Fun, Risk, Income, Stress en Strategy). Die check werd in 2022 een blijvend integraal onderdeel van onze cliëntacceptatie- en voortzettingsprocedure en is ook in 2023 toegepast. Vanwege de voortdurende stroom aan offerteverzoeken in combinatie met de structurele krapte op de arbeidsmarkt, lopen alle opdrachtaanvaardingen en – voorzettingen in de praktijk audit & assurance via de Beleidsbepalers. De gevolgen voor de planning zijn een belangrijk onderdeel in de afweging om wel of niet op een samenwerkingsverzoek in te gaan.

Fiscale adviesdiensten en aangiften

Bijna 100 fiscalisten zetten zich iedere dag in om cliënten te adviseren over (complexe) fiscale regelgeving en om kwalitatief goede belastingaangiften te verzorgen. De fiscale praktijk bestaat uit een team generalisten en specialisten. Specialisten zorgden voor een belangrijk deel van de groei van fiscale adviesopdrachten aan mkb- ondernemers, waarin we een omzetgroei realiseerden van 10 procent. Ondanks de forse groei van het team blijft de uitdaging het behouden en werven van gekwalificeerde fiscalisten om te kunnen voldoen aan de groeiende behoefte aan fiscaal advies.

Efficiënte praktijkvoering

Om de beperkte capaciteit van fiscalisten optimaal te benutten en te kunnen voldoen aan de vraag naar fiscaal advies, is veel aandacht uitgegaan naar het verbeteren van de efficiëntie. Dat doen we door werkprocessen (verder) te automatiseren. In 2023 is bijvoorbeeld de aanslagcontrole gerobotiseerd. Ook het aangifteproces is in 2023 verkort zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Brede advisering

De fiscale adviespraktijk is in 2023 fors gegroeid. We zien daarbij dat fiscalisten met een specialisatie vaker bij casussen worden betrokken. Er is bijvoorbeeld veel vraag naar complexe btw-advisering en internationaal fiscaal advies.

De vele wetswijzigingen die in 2023 zijn aangekondigd hebben voor extra advieswerk gezorgd. De lijn van de laatste jaren waarin de fiscale wetgeving jaarlijks op belangrijke onderdelen wijzigt, levert veel adviesvragen op. De uitdaging daarbij is dat het veelal ad-hoc advisering is en dat het steeds complexer wordt om fiscale adviezen te geven die meerdere jaren standhouden. Een voorbeeld daarvan is advisering over Box 3 (inkomen uit vermogen). Door tussentijdse wetswijzigingen, veranderende tarieven en lopende procedures, zijn de adviezen onder voorbehoud en moeten ze soms na een aantal jaar worden bijgesteld. Deze rechtsonzekerheid wordt zowel door de cliënten als de fiscalisten als onwenselijk ervaren.

Internationale dienstverlening

Ook de toenemende samenwerking binnen het netwerk Moore Global en het aantrekken van ervaren internationale fiscalisten levert veel nieuwe opdrachten op. De afgelopen jaren heeft het internationale team in de markt een goede naam opgebouwd en wordt het erkend als belangrijke speler bij internationale vraagstukken.

Transfer pricing was in 2023 een belangrijk adviesthema. Om aan de vraag te kunnen voldoen, is het transfer pricing- team in 2023 uitgebreid. De vraag naar advies over wonen en werken over de grens (global mobility) bleef eveneens in 2023 onverminderd hoog.

Bureau vaktechniek

Het borgen van een hoog kwaliteitsniveau in de fiscale praktijk wordt gefaciliteerd en gestimuleerd vanuit ons bureau vaktechniek fiscaal. In 2023 is bureau vaktechniek uitgebreid in capaciteit en heeft er een verdere professionaliseringslag plaatsgevonden. Onder andere door invoering van adviesreviews en wijzigingen in het programma voor permanente educatie voor de fiscalisten. Door een kwalitatief goed opleidingsprogramma te blijven bieden dat is toegesneden op het mkb, blijft de vaktechnische kennis op een hoog niveau. Door de bevindingen van de reviews van dossiers te bespreken binnen de fiscale praktijk wordt geborgd dat de kwaliteit van de praktijk steeds weer verbetert.

Werving fiscalisten

In 2023 is volop ingezet op de werving van fiscale medewerkers en het behoud van talent. De referral campagne waarin collega’s nieuwe kandidaten bij ons introduceren was in de fiscale praktijk een groot succes. Veel nieuwe medewerkers zijn via een collega met ons in contact gekomen en in dienst getreden. Ook de aansluiting van Trivent met een vestiging in Waalwijk, strategisch gunstig gelegen nabij de Universiteit van Tilburg, droeg bij aan de groei van het team. Toch blijft er op diverse vestigingen behoefte aan verdere groei, die lastig realiseerbaar is in een krappe arbeidsmarkt.

IT Consultancy

Het specialistenteam IT consultancy begeleidt ondernemers bij ict-zaken, van strategisch advies over het applicatielandschap tot projectmanagement en implementatie van software. Er is een volwaardige supportdesk die zowel intern als extern support biedt voor Exact Online-software en de koppelingen met andere software.

De nadruk van de opdrachten in 2023 lag op het implementeren en optimaliseren van inrichtingen met Exact Online en koppelingen met aanverwante softwaresystemen. Voorbeelden hiervan zijn voorraad-, inkoop-, kassasystemen en de systemen van webshops.

Een tweede focuspunt in 2023 was de introductie en ontwikkeling van de Business Intelligence (BI)- dienstverlening. Door deze dienstverlening zijn we in staat om data van cliënten uit diverse softwarepakketten te ontsluiten en te presenteren in een dashboard. Hierdoor heeft de ondernemer in één oogopslag zijn stuurinformatie inzichtelijk.

Sterk partnernetwerk en team

Er is in 2023 veel aandacht besteed aan de uitbreiding van ons partnernetwerk. Door een sterk netwerk te creëren met softwarepartijen in de markt, kunnen we onze cliënten van de best passende oplossingen voorzien. Daarnaast kunnen we cliënten een betere service bieden, doordat wij de kennis van deze software borgen binnen ons netwerk.

Het team heeft een groei doorgemaakt. Hierdoor kunnen we vanuit een stevige basis de komende jaren verder groeien en onze dienstverlening verbreden.

Personeel & Salaris

Moore DRV heeft zes multidisciplinaire teams personeel & salaris die zijn verspreid over de drie provincies waarin we actief zijn. De teams verwerken de salaris- en personeelsadministratie voor cliënten en geven advies en ondersteuning bij uiteenlopende personeelsvraagstukken. Die vraagstukken nemen steeds verder in aantal en complexiteit toe, waarbij we met name een significante groei zien op het gebied van hrm- en arbeidsjuridische dienstverlening. Steeds vaker bewijzen onze adviseurs, juristen en specialisten hun meerwaarde bij onze cliënten. Dat zorgde in 2023 wederom voor verdere groei van de teams en in omzet.

325.000 loonstroken verwerkt in 2023
(300.000 in 2022)

Salarisverwerking

In 2023 verwerkten we als Moore DRV circa 325.000 salarisstroken voor onze cliënten; wederom een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal collega’s dat zich voornamelijk bezighoudt met het verzorgen van de salarisadministraties kende in 2023 een lichte stijging. 

Samenwerkingsvormen

Voor het gros van de cliënten verzorgen onze teams personeel & salaris de gehele salarisverwerking en advisering. In toenemende mate zien wij dat ondernemers kiezen voor een specifieke samenwerkingsvorm. In deze samenwerkingsvorm zorgen zij zelf voor de dagelijkse registratie met behulp van de daarvoor beschikbare geautomatiseerde hrm-en salarisverwerkingsoplossing. Wij nemen dan de verwerking en de complexere advisering voor onze rekening. In deze samenwerkingsvorm heeft de ondernemer zelf meer mogelijkheden en inzichten om invulling te geven aan het hrm-beleid op basis van de direct beschikbare informatie. Vanwege de vaak intensieve samenwerking tussen de verantwoordelijke(n) bij de cliënt en het team personeel & salaris, zijn wij vaak in een vroeg stadium bekend met mogelijke vraagstukken die bij de client spelen. Hierdoor kan er tijdig, samen met de cliënt, op in worden gespeeld en kunnen er waar nodig eventuele (externe) specialisten worden ingeschakeld.

Adviesdienstverlening

Het afgelopen jaar hebben we gezien dat de adviesdienstverlening in vergelijking met 2022 wederom verder is toegenomen en het aantal collega’s in de specialistenteams zijn uitgebreid qua aantallen. Hier liggen meerdere redenen aan ten grondslag.

Betere signalering binnen de teams

De salarismedewerkers en -adviseurs, de specialisten in hrm-, arbeidsjuridische- en loonbelastingvraagstukken werken steeds nauwer met elkaar samen. Hierdoor wordt eerder gesignaleerd op welke thema’s een werkgever ondersteuning nodig zou kunnen hebben. Daarnaast zijn we beter de expertises van collega’s gaan herkennen en erkennen, waardoor de samenwerking natuurlijker verloopt.

Betere bekendheid van expertise

Naast dat de collega’s van de servicelijn personeel & salaris de expertises van elkaar steeds beter hebben weten te erkennen en inzetten, deden ook de relatiebeheerders binnen onze organisatie dat. Ook zij zijn steeds beter op de hoogte van de expertises die we bij Moore DRV in huis hebben. Zij kunnen met deze kennis eerder aansturen op verbreding van de dienstverlening. Ook informeren we cliënten gericht over diensten die voor hen van belang kunnen zijn, vaak branchespecifiek. Hierdoor komt er vanuit cliënten steeds meer vraag naar de betreffende diensten of kennis.

Automatisering van de personeelsadministratie

Binnen het team hrm- en arbeidsjuridisch advies zijn collega’s werkzaam met een expertise in het (verder) optimaliseren van het gebruik en de inzet van de hrm-software. Zij doen dit bijvoorbeeld met het hrm-informatiesysteem Daywize en het beter benutten van de mogelijkheden in het loonpakket Nmbrs. Deze collega’s merken een toenemende vraag naar het beter inrichten en automatiseren van processen.

Belang juiste formele vastlegging

De vraag naar de juiste formele vastlegging van het personeelsbeleid in bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst of personeelgerelateerde regeling is toegenomen. Dit is onder andere veroorzaakt door de krapte in de arbeidsmarkt. Daarnaast speelt het bewustzijn van werknemers over regelgeving én een lagere drempel tot het nemen van juridische stappen een rol. Onze cliënten wensen risico’s zoveel mogelijk te voorkomen en tevens hun werknemers te binden door onder andere de arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk te willen regelen voor hun werknemers. Wij zien dan ook een toenemende vraag naar het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten, het opstellen van personeelsbeleid en het toetsen van dergelijke documenten op geldende wet- en regelgeving.

Krapte op de arbeidsmarkt

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, nam de vraag naar ondersteuning bij werving & selectie of de (tijdelijke) inzet van hrm-interimopdrachten toe. We konden diverse cliënten helpen door het continueren van de dagelijkse operationele HR-werkzaamheden. Ook ontstond er een toenemende vraag in het schrijven van duidelijke functieprofielen en wervende vacatureteksten.

Beheer van ziekteverzuim

Ziekteverzuim is een onderwerp waar onze cliënten liever niet mee te maken krijgen, maar wat uiteraard niet te voorkomen is. Ziekteverzuim beïnvloedt de bedrijfsvoering aanzienlijk en vereist een nauwgezette aanpak om de impact op de productiviteit te minimaliseren. Zo neemt het psychisch verzuim onder werknemers aanzienlijk toe. Onze hrm- en arbeidsjuridische professionals hebben onze cliënten het afgelopen jaar in veel gevallen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van beleid, dat zowel de gezondheid van werknemers ondersteunt als voldoet aan juridische eisen. Dat helpt hen om langdurig verzuim te beheersen en te verminderen. De verwachting is dat deze vraag naar ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid de komende jaren alleen nog maar meer toeneemt en daarom breiden wij het komende jaar het team verder uit.

Crossminds

In het jaar 2023 heeft Crossminds de eerder ingezette groei kunnen vasthouden. De corporate finance-activiteiten van het team zijn gegroeid en zijn er aansprekende transacties begeleid. We hebben daarnaast door middel van koopbegeleiding veel due diligence-onderzoeken uitgevoerd. Bij de strategie-activiteiten is een van de meerjarenprojecten succesvol afgerond in het eerste halfjaar. In het tweede halfjaar is extra aandacht besteed aan acquisitie van nieuwe opdrachten. Om kwaliteit te blijven garanderen is het team verder versterkt op de vestigingen in Rotterdam Kralingen, Breda en Goes waar Crossminds met een vast team werkzaam is.

Crossminds heeft als dealkantoor landelijke aandacht gekregen door de kwartaaloverzichten van de top-10 Merger & Acquisitions advieskantoren en daarin inmiddels een stabiele plaats verworven. Dit heeft een positief effect op de naamsbekendheid.

Fusies en overnames

De fusie- en overnamemarkt heeft zich in 2023 gestabiliseerd. In die marktomstandigheden werkte Crossminds hard aan haar naamsbekendheid. Het leverde (wederom) een nominatie op vanuit overnameplatform Brookz voor overnamekantoor van het jaar. Ook werd een collega op persoonlijke titel genomineerd voor Young M&A-adviseur van het jaar. We zagen dat Crossminds steeds hoger scoort in de top 10- lijsten van kantoren met de meeste deals. Alle inspanningen in 2023 hebben uiteindelijk geleid tot een omzetstijging.

Moore Global Corporate Finance

Als onderdeel van het Moore Global-netwerk en actief lid van Moore Global Corporate Finance deelt Crossminds haar kennis om bedrijven met internationale ambities succesvol te begeleiden. Het team helpt ondernemers en bedrijven die in het buitenland willen groeien door het doen van overnames. We laten ons daarbij ondersteunen door onze internationale partners uit het netwerk. Zelf zijn we een goede partner van buitenlandse investeerders die in Nederland willen investeren.

Onze internationale transacties realiseren we onder de naam Moore Global Corporate Finance. Er is in 2023 vooral samengewerkt met onze collega’s in het Verenigd Koninkrijk voor een mooie acquisitie waarmee een relatie haar groeistrategie kon realiseren. Met onze collega’s uit België zijn we samen opgetrokken voor de uitvoering van diverse due diligence-opdrachten.

Strategie en implementatie

De strategiespecialisten helpen ondernemers bij het formuleren van een strategie voor hun organisatie. De nadruk ligt daarbij op het verbeteren van prestaties van de afzonderlijke afdelingen. Dat gebeurt vanuit strategie als startpunt naar daadwerkelijk helpen bij de uitvoering, zoals het selecteren en implementeren van erp-software. In januari 2023 is een meerjarig project op het gebied van vervanging van een complexe ict-omgeving in de diervoedersector afgerond. Een groot deel van het team was hierbij betrokken. Voor het tweede halfjaar van 2023 gaf dit een uitdaging in het kader van het verwerven van nieuwe opdrachten en invulling van de vrijgekomen uren. Dit is grotendeels gelukt. De omzet bleef helaas achter ten opzichte van de verwachting.

Samenwerking met Moore DRV en Zantboer & Partners

Crossminds verwerft de meeste opdrachten bij bedrijven die nog geen relatie hebben met onze organisatie. Toch komt ook een belangrijk deel van de omzet voort uit doorverwijzingen vanuit Moore DRV. Bij die doorverwijzingen wordt vaak nauw samengewerkt met de accountants die de cliënt en het bedrijf goed kennen, wat voor de betreffende ondernemer een groot voordeel is. Bij verkoop van een organisatie worden vaker ook de specialisten van Zantboer & Partners bij het proces betrokken. In 2023 is er wederom proactief met elkaar samengewerkt op elkaars relaties.

Team

Inmiddels heeft Crossminds volwaardige teams op drie verschillende locaties: Breda, Goes en Rotterdam. Er is in het verslagjaar op een succesvolle manier gewerkt aan de verdere uitbreiding van het team. De omvang nam toe met vijf personen; zes personen verlieten de organisatie en elf personen zijn toegevoegd. In 2022 zijn we het project ‘leukste kantoor’ gestart. De doelen daarvan zijn meer werkplezier en onze aantrekkelijkheid als werkgever vergroten. Dat doen we onder andere door het hele team mee te laten denken over de strategie en ontwikkeling van Crossminds. Het programma is in 2023 verder doorgezet waarbij een aantal events zijn georganiseerd die erg goed ontvangen zijn door het team.

Zantboer & Partners

Zantboer & Partners is het team belastingadviseurs dat zich specifiek richt op de advisering van zeer vermogende ondernemers en particulieren. Naast hoge eisen aan de relatie, vereist de vaak specifieke situatie diepgaande kennis. Door de vele (aanstaande) wetswijzigingen ging daar in 2023 veel aandacht naar uit.

Dienstverlening

Hoogwaardige kwaliteit, integriteit en vertrouwen zijn belangrijke voorwaarden bij de advisering van de groep vermogende cliënten van Zantboer & Partners. Onze adviseurs snappen dat de behoeften van cliënten verder gaat dan het optimaliseren van de fiscale positie.

In 2023 hebben de cliënten veel toegevoegde waarde ervaren van onze dienstverlening. Zo hebben wij ze geadviseerd over bedrijfsopvolging, Box 2- en Box 3-optimalisatie, structurering van (beleggings)vermogen en vastgoed, anonimisering, goede doelen, familiestichtingen/trusts, estate planning en echtscheidingen. 

Mede door de vele wetswijzigingen die er in 2023 aangekondigd zijn, is het op peil houden van de vaktechnische kennis in een snel veranderende fiscale wereld, een belangrijk speerpunt geweest. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het op peil houden van de kwaliteit van onze dienstverlening.

Omzet

De omzet van Zantboer & Partners is in 2023 licht afgenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is te wijten aan enkele mutaties in de teamsamenstelling. De vraag naar onze dienstverlening blijft onverminderd groot. Dit brengt met zich mee dat het in de praktijk lastig blijft om voldoende gespecialiseerde fiscalisten te werven.

Brede samenwerking

Als zelfstandig onderdeel van Moore DRV behoudt Zantboer & Partners haar eigen focus. Er is daarbij een nauwe samenwerking met advocatenkantoren, notarissen en family offices. Waar nodig kan het team rekenen op de brede ondersteuning van de full service accountants- en adviesorganisatie van Moore DRV. Moore DRV schakelt op haar beurt Zantboer & Partners in voor specialistische deelopdrachten.    

Zantboer & Parters heeft teams in Rotterdam Kralingen, Breda en Goes.

Voortdurend onze waarde voor ondernemers in de echte economie verhogen, daar zijn we elke dag mee bezig. We standaardiseren, automatiseren en robotiseren onze werkprocessen om een hoge kwaliteit te kunnen garanderen, up-to-date inzicht te kunnen geven en een hoge efficiëntie te bereiken. Zo creëren we ruimte voor advisering. In die advisering is samenwerking cruciaal. We investeren in brede kennis. Door de juiste kennis bij elkaar te brengen, kunnen we ondernemers de juiste oplossingen bieden bij uiteenlopende vraagstukken. In 2023 namen de efficiëntie en onze advieskracht verder toe. Dat was ook belangrijk om voldoende goede professionals aan ons te verbinden in een zeer uitdagende arbeidsmarkt.

DIENSTEN VOOR
DE ECHTE ECONOMIE

We ontvangen steeds meer aanvragen voor het compleet ontzorgen van de ondernemer, inclusief volledige verwerking van de administratie. Door de inzet van de automatisering en het vervangen van simpele taken door robotisering en ai kunnen we beter en vooral efficiënter voldoen aan deze behoefte.

VOLLEDIGE ONTZORGING

In 2023 hebben de mkb-adviseurs vaker de samenwerking gezocht met interne specialisten om cliënten nog beter te ontzorgen. Zo zijn samen met de adviseurs van it-consultancy dashboards ontwikkeld via Power BI om cliënten beter inzicht te geven in hun organisatie en ervoor te zorgen dat zij kunnen sturen op continu up-to-date informatie. Ook worden de hrm- en subsidiespecialisten regelmatig ingezet.

SAMENWERKING MET SPECIALISTEN

Een van de belangrijkste voordelen van RPA is verder dat het de schaalbaarheid verhoogt. Dit hebben we al gemerkt bij de recent aangesloten kantoren. Daar zagen we dat we de inzet van RPA de werkdruk op verschillende afdelingen aanzienlijk kon verlagen en de bezetting passender werd.

Kortom, door slim gebruik te maken van technologie kunnen we onze capaciteit en toegevoegde waarde vergroten en tegelijkertijd de kwaliteit van ons werk verbeteren.

Gelukkig staan de ontwikkelingen in software niet stil en zijn collega’s aangetrokken die zich vol enthousiasme storten op de laatste innovaties. Zo verkennen collega’s de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (ai) verkennen. Daarnaast is een speciaal team opgezet dat zich volledig richt op robotic process automation (RPA).

Het robotic process automation team (RPA-team) speelt een cruciale rol bij het ondersteunen van onze collega’s in de praktijk. Robots nemen routinematige taken over, waardoor er meer werk kan worden verzet met een hoge mate van nauwkeurigheid. De bots die we inzetten, bieden niet alleen operationele ondersteuning, maar stellen onze collega’s ook in staat om zich te concentreren op complexere en interessantere taken.

Door kritisch te kijken naar de verschillende stappen in het samenstelproces hebben we de doorlooptijd van dat proces kunnen verkorten. Hierdoor is er meer tijd ontstaan om cliënten te helpen met vraagstukken zoals bedrijfsopvolging, strategie, medewerkersparticipatie et cetera.

OPTIMALISATIE
SAMENSTELPROCES

Door de inzet van techniek, interne samenwerking en procesoptimalisatie kunnen we een steeds beter en breder advies geven aan onze cliënten. Dit geeft een positieve ervaring aan onze cliënten en voldoening aan onze medewerkers.

MKB Accountancy & advies

Tijdens de Summercourse 2023 zijn de verbetervoorstellen voor de nieuwe cyclus gedeeld met alle medewerkers van de auditpraktijk. De ervaringen tot op heden zijn positief. Wij zijn ervan overtuigd dat we met de verbetervoorstellen vanuit dit project in staat zijn om de betrokkenheid, het plezier en het ontwikkelpotentieel van de medewerkers nog verder te vergroten en te benutten. Voor onze cliënten, de ondernemers in de echte economie, verwachten we onze betrokkenheid bij hen te intensiveren.

De uitkomst geeft ons een gevoel van trots, want over de breedte zien wij gedurende het gehele controleproces positieve ervaringen van zowel medewerkers als ook cliënten. Wel zien we op enkele momenten in het controleproces kansen en mogelijkheden voor verbetering die zowel de medewerkers als de cliënt raken: het vooraf goed afstemmen van de verwachtingen, het tussentijds transparant communiceren en het na afloop evalueren van het proces.

In 2023 is een onderzoek uitgevoerd naar de employee- & customer journey in onze auditpraktijk. Zowel medewerkers als cliënten (controllers, cfo’s of dga’s) zijn gevraagd naar hun ervaring en beleving in het complete controleproces. Een projectgroep van medewerkers uit alle controleteams plus medewerkers van de stafdiensten zijn aan de slag gegaan met de uitkomsten van deze uitvraag om verbeterpunten te formuleren.

Employee & Customer Journey

Met het team it-auditors ondersteunen we in toenemende mate de it- component van de jaarrekeningcontroles. In het verslagjaar zijn de voorbereidingen getroffen om de workflows fors te verbeteren. Zo gaan we in 2024 de templates automatiseren die het hele it-speelveld in kaart brengen, inclusief bevindingen en uitkomsten voor het vervolg van de controle. Ook heeft het team een aantal cybersecurity-scans ontwikkeld. Die scans zetten de controleteams in als onderdeel van de wettelijke verplichting in het kader van betrouwbaarheid en continuïteit van de geautomatiseerde gegevensverwerking.

Ondersteuning
door IT-audit

We schuiven steeds meer op richting een data-driven audit. Naast analyses van bankbestanden en audit files, die we al jaren uitvoeren, voeren we steeds meer analyses uit op operationele bestanden. Alle analyses worden gedaan in een zogenaamde Qlik-omgeving, waarin alle medewerkers in de audit-praktijk zelfstandig aan de slag kunnen.

In 2023 zijn we een uitgebreide pilot gestart. Hierbij zijn de analyses nog verder uitgebreid in aantal, diepgang en toepasbaarheid. Volledige integratie (lees: automatische documentatie) in onze dossiers en een gestroomlijnde workflow maken onze werkzaamheden innovatiever en verbeteren de kwaliteitsbeheersing.

Data-driven audit

Verdergaande data-driven audit en het verbeteren van workflows door de inzet van it-auditors, droegen eraan bij dat de auditpraktijk opnieuw kon groeien, kwalitatief en kwantitatief. Het esg-team nam in omvang toe en verspreidde actief haar kennis om bewustwording over de naderende wettelijke verplichtingen te vergroten. De samenwerkingen met onderwijsinstellingen zijn geïntensiveerd, wat bijdroeg aan de groei van het aantal medewerkers. We brachten de customer- en employee journeys in kaart om verbeterpotentieel in de samenwerking tussen medewerkers en cliënten op te sporen en zijn trots op de positieve uitkomsten.

Audit & Assurance

Trots zijn we ook op onze samenwerking met de verschillende hogescholen, universiteiten en studentenverenigingen. Denk hierbij aan Hogeschool Rotterdam, Hogeschool Zeeland, Avans Hogeschool en Tilburg University. Vooral studenten van de opleidingen Accountancy en Finance & Control van de hogescholen bieden wij de mogelijkheid om gedurende hun studie kennis te maken met het werken in de verschillende servicelijnen. Dat kan tijdens een stage of duale werkperiode. Wij zien een hoog percentage studenten na het afstuderen hun carrière bij ons vervolgen. 

De samenwerking bestaat verder uit het organiseren van activiteiten en het leveren van een bijdrage aan het onderwijsprogramma. Enerzijds door mee te denken over de invulling van het nieuwe curriculum, anderzijds door het verzorgen van verschillende studieblokken, zoals over duurzaamheid, het waarderen van ondernemingen en de fiscale aspecten daarvan. 

Ook zien wij een toenemende belangstelling van studenten vanuit verschillende universiteiten om gedurende hun bachelor of masteropleiding ervaringen op te doen als werkstudent. Ook deze studenten willen vaak fulltime bij ons blijven werken zodra zij starten aan de postmasteropleidingen. 

Samenwerking met hogescholen en universiteiten

Naast alle wet- en regelgeving die van invloed is op voor wie wij (willen) werken, hebben we daarvoor intern richtlijnen opgesteld: de zogenaamde Friss-check. De samenwerking met cliënten toetsen we op vijf punten (Fun, Risk, Income, Stress en Strategy). Die check werd in 2022 een blijvend integraal onderdeel van onze cliëntacceptatie- en voortzettingsprocedure en is ook in 2023 toegepast. Vanwege de voortdurende stroom aan offerteverzoeken in combinatie met de structurele krapte op de arbeidsmarkt, lopen alle opdrachtaanvaardingen en – voorzettingen in de praktijk audit & assurance via de Beleidsbepalers. De gevolgen voor de planning zijn een belangrijk onderdeel in de afweging om wel of niet op een samenwerkingsverzoek in te gaan.

Kritische blik op cliëntenpakket

Het team esg-specialisten breidt gestaag uit. Naast collega's uit de controlepraktijk die specifieke esg-trainingen volgden, is het team uitgebreid met collega's van Crossminds die met hun strategische kennis een belangrijke bijdrage leveren. Ook maken hrm- en subsidie-specialisten deel uit van het team. Bureau Vaktechniek ondersteunt het team met kennis, die bijvoorbeeld wordt overgedragen via de permanente educatie van accountants en informatiebijeenkomsten voor cliënten en andere relaties.

Binnen Moore Global nemen we een prominente rol in als esg-leader. Ook hebben we een strategische samenwerking met SDU waar we launching partner zijn van hun JES! (Journey to Epic Sustainability) platform. In dat kader verzorgen we trainingen en webinars en dragen we bij aan de verdere ontwikkeling van het JES! Platform. Verder participeren we in een tweetal externe esg-overleggen om kennis te vermeerderen en te verspreiden.

ESG-dienstverlening

In 2023 is volop ingezet op de werving van fiscale medewerkers en het behoud van talent. De referral campagne waarin collega’s nieuwe kandidaten bij ons introduceren was in de fiscale praktijk een groot succes. Veel nieuwe medewerkers zijn via een collega met ons in contact gekomen en in dienst getreden. Ook de aansluiting van Trivent met een vestiging in Waalwijk, strategisch gunstig gelegen nabij de Universiteit van Tilburg, droeg bij aan de groei van het team. Toch blijft er op diverse vestigingen behoefte aan verdere groei, die lastig realiseerbaar is in een krappe arbeidsmarkt.

Werving fiscalisten

Het borgen van een hoog kwaliteitsniveau in de fiscale praktijk wordt gefaciliteerd en gestimuleerd vanuit ons bureau vaktechniek fiscaal. In 2023 is bureau vaktechniek uitgebreid in capaciteit en heeft er een verdere professionaliseringslag plaatsgevonden. Onder andere door invoering van adviesreviews en wijzigingen in het programma voor permanente educatie voor de fiscalisten. Door een kwalitatief goed opleidingsprogramma te blijven bieden dat is toegesneden op het mkb, blijft de vaktechnische kennis op een hoog niveau. Door de bevindingen van de reviews van dossiers te bespreken binnen de fiscale praktijk wordt geborgd dat de kwaliteit van de praktijk steeds weer verbetert.

Bureau vaktechniek

Ook de toenemende samenwerking binnen het netwerk Moore Global en het aantrekken van ervaren internationale fiscalisten levert veel nieuwe opdrachten op. De afgelopen jaren heeft het internationale team in de markt een goede naam opgebouwd en wordt het erkend als belangrijke speler bij internationale vraagstukken.

Transfer pricing was in 2023 een belangrijk adviesthema. Om aan de vraag te kunnen voldoen, is het transfer pricing- team in 2023 uitgebreid. De vraag naar advies over wonen en werken over de grens (global mobility) bleef eveneens in 2023 onverminderd hoog.

Internationale dienstverlening

De fiscale adviespraktijk is in 2023 fors gegroeid. We zien daarbij dat fiscalisten met een specialisatie vaker bij casussen worden betrokken. Er is bijvoorbeeld veel vraag naar complexe btw-advisering en internationaal fiscaal advies.

De vele wetswijzigingen die in 2023 zijn aangekondigd hebben voor extra advieswerk gezorgd. De lijn van de laatste jaren waarin de fiscale wetgeving jaarlijks op belangrijke onderdelen wijzigt, levert veel adviesvragen op. De uitdaging daarbij is dat het veelal ad-hoc advisering is en dat het steeds complexer wordt om fiscale adviezen te geven die meerdere jaren standhouden. Een voorbeeld daarvan is advisering over Box 3 (inkomen uit vermogen). Door tussentijdse wetswijzigingen, veranderende tarieven en lopende procedures, zijn de adviezen onder voorbehoud en moeten ze soms na een aantal jaar worden bijgesteld. Deze rechtsonzekerheid wordt zowel door de cliënten als de fiscalisten als onwenselijk ervaren.

Brede advisering

Om de beperkte capaciteit van fiscalisten optimaal te benutten en te kunnen voldoen aan de vraag naar fiscaal advies, is veel aandacht uitgegaan naar het verbeteren van de efficiëntie. Dat doen we door werkprocessen (verder) te automatiseren. In 2023 is bijvoorbeeld de aanslagcontrole gerobotiseerd. Ook het aangifteproces is in 2023 verkort zonder concessies te doen aan de kwaliteit.

Efficiënte praktijkvoering

Bijna 100 fiscalisten zetten zich iedere dag in om cliënten te adviseren over (complexe) fiscale regelgeving en om kwalitatief goede belastingaangiften te verzorgen. De fiscale praktijk bestaat uit een team generalisten en specialisten. Specialisten zorgden voor een belangrijk deel van de groei van fiscale adviesopdrachten aan mkb- ondernemers, waarin we een omzetgroei realiseerden van 10 procent. Ondanks de forse groei van het team blijft de uitdaging het behouden en werven van gekwalificeerde fiscalisten om te kunnen voldoen aan de groeiende behoefte aan fiscaal advies.

Fiscale adviesdiensten en aangiften

Er is in 2023 veel aandacht besteed aan de uitbreiding van ons partnernetwerk. Door een sterk netwerk te creëren met softwarepartijen in de markt, kunnen we onze cliënten van de best passende oplossingen voorzien. Daarnaast kunnen we cliënten een betere service bieden, doordat wij de kennis van deze software borgen binnen ons netwerk.

Het team heeft een groei doorgemaakt. Hierdoor kunnen we vanuit een stevige basis de komende jaren verder groeien en onze dienstverlening verbreden.

Sterk partnernetwerk en team

De nadruk van de opdrachten in 2023 lag op het implementeren en optimaliseren van inrichtingen met Exact Online en koppelingen met aanverwante softwaresystemen. Voorbeelden hiervan zijn voorraad-, inkoop-, kassasystemen en de systemen van webshops.

Een tweede focuspunt in 2023 was de introductie en ontwikkeling van de Business Intelligence (BI)- dienstverlening. Door deze dienstverlening zijn we in staat om data van cliënten uit diverse softwarepakketten te ontsluiten en te presenteren in een dashboard. Hierdoor heeft de ondernemer in één oogopslag zijn stuurinformatie inzichtelijk.

Het specialistenteam IT consultancy begeleidt ondernemers bij ict-zaken, van strategisch advies over het applicatielandschap tot projectmanagement en implementatie van software. Er is een volwaardige supportdesk die zowel intern als extern support biedt voor Exact Online-software en de koppelingen met andere software.

IT Consultancy

Voor het gros van de cliënten verzorgen onze teams personeel & salaris de gehele salarisverwerking en advisering. In toenemende mate zien wij dat ondernemers kiezen voor een specifieke samenwerkingsvorm. In deze samenwerkingsvorm zorgen zij zelf voor de dagelijkse registratie met behulp van de daarvoor beschikbare geautomatiseerde hrm-en salarisverwerkingsoplossing. Wij nemen dan de verwerking en de complexere advisering voor onze rekening. In deze samenwerkingsvorm heeft de ondernemer zelf meer mogelijkheden en inzichten om invulling te geven aan het hrm-beleid op basis van de direct beschikbare informatie. Vanwege de vaak intensieve samenwerking tussen de verantwoordelijke(n) bij de cliënt en het team personeel & salaris, zijn wij vaak in een vroeg stadium bekend met mogelijke vraagstukken die bij de client spelen. Hierdoor kan er tijdig, samen met de cliënt, op in worden gespeeld en kunnen er waar nodig eventuele (externe) specialisten worden ingeschakeld.

Samenwerkingsvormen

Salarisverwerking

In 2023 verwerkten we als Moore DRV circa 325.000 salarisstroken voor onze cliënten; wederom een stijging ten opzichte van het voorgaande jaar. Het aantal collega’s dat zich voornamelijk bezighoudt met het verzorgen van de salarisadministraties kende in 2023 een lichte stijging. 

325.000 loonstroken verwerkt in 2023
(300.000 in 2022)

Moore DRV heeft zes multidisciplinaire teams personeel & salaris die zijn verspreid over de drie provincies waarin we actief zijn. De teams verwerken de salaris- en personeelsadministratie voor cliënten en geven advies en ondersteuning bij uiteenlopende personeelsvraagstukken. Die vraagstukken nemen steeds verder in aantal en complexiteit toe, waarbij we met name een significante groei zien op het gebied van hrm- en arbeidsjuridische dienstverlening. Steeds vaker bewijzen onze adviseurs, juristen en specialisten hun meerwaarde bij onze cliënten. Dat zorgde in 2023 wederom voor verdere groei van de teams en in omzet.

Personeel & Salaris

Ziekteverzuim is een onderwerp waar onze cliënten liever niet mee te maken krijgen, maar wat uiteraard niet te voorkomen is. Ziekteverzuim beïnvloedt de bedrijfsvoering aanzienlijk en vereist een nauwgezette aanpak om de impact op de productiviteit te minimaliseren. Zo neemt het psychisch verzuim onder werknemers aanzienlijk toe. Onze hrm- en arbeidsjuridische professionals hebben onze cliënten het afgelopen jaar in veel gevallen kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen van beleid, dat zowel de gezondheid van werknemers ondersteunt als voldoet aan juridische eisen. Dat helpt hen om langdurig verzuim te beheersen en te verminderen. De verwachting is dat deze vraag naar ondersteuning bij arbeidsongeschiktheid de komende jaren alleen nog maar meer toeneemt en daarom breiden wij het komende jaar het team verder uit.

Beheer van ziekteverzuim

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt, nam de vraag naar ondersteuning bij werving & selectie of de (tijdelijke) inzet van hrm-interimopdrachten toe. We konden diverse cliënten helpen door het continueren van de dagelijkse operationele HR-werkzaamheden. Ook ontstond er een toenemende vraag in het schrijven van duidelijke functieprofielen en wervende vacatureteksten.

Krapte op de arbeidsmarkt

De vraag naar de juiste formele vastlegging van het personeelsbeleid in bijvoorbeeld een arbeidsovereenkomst of personeelgerelateerde regeling is toegenomen. Dit is onder andere veroorzaakt door de krapte in de arbeidsmarkt. Daarnaast speelt het bewustzijn van werknemers over regelgeving én een lagere drempel tot het nemen van juridische stappen een rol. Onze cliënten wensen risico’s zoveel mogelijk te voorkomen en tevens hun werknemers te binden door onder andere de arbeidsvoorwaarden zo goed mogelijk te willen regelen voor hun werknemers. Wij zien dan ook een toenemende vraag naar het opstellen of aanpassen van arbeidsovereenkomsten, het opstellen van personeelsbeleid en het toetsen van dergelijke documenten op geldende wet- en regelgeving.

Belang juiste formele vastlegging

Binnen het team hrm- en arbeidsjuridisch advies zijn collega’s werkzaam met een expertise in het (verder) optimaliseren van het gebruik en de inzet van de hrm-software. Zij doen dit bijvoorbeeld met het hrm-informatiesysteem Daywize en het beter benutten van de mogelijkheden in het loonpakket Nmbrs. Deze collega’s merken een toenemende vraag naar het beter inrichten en automatiseren van processen.

Automatisering van de personeelsadministratie

Naast dat de collega’s van de servicelijn personeel & salaris de expertises van elkaar steeds beter hebben weten te erkennen en inzetten, deden ook de relatiebeheerders binnen onze organisatie dat. Ook zij zijn steeds beter op de hoogte van de expertises die we bij Moore DRV in huis hebben. Zij kunnen met deze kennis eerder aansturen op verbreding van de dienstverlening. Ook informeren we cliënten gericht over diensten die voor hen van belang kunnen zijn, vaak branchespecifiek. Hierdoor komt er vanuit cliënten steeds meer vraag naar de betreffende diensten of kennis.

Betere bekendheid van expertise

De salarismedewerkers en -adviseurs, de specialisten in hrm-, arbeidsjuridische- en loonbelastingvraagstukken werken steeds nauwer met elkaar samen. Hierdoor wordt eerder gesignaleerd op welke thema’s een werkgever ondersteuning nodig zou kunnen hebben. Daarnaast zijn we beter de expertises van collega’s gaan herkennen en erkennen, waardoor de samenwerking natuurlijker verloopt.

Betere signalering binnen de teams

Het afgelopen jaar hebben we gezien dat de adviesdienstverlening in vergelijking met 2022 wederom verder is toegenomen en het aantal collega’s in de specialistenteams zijn uitgebreid qua aantallen. Hier liggen meerdere redenen aan ten grondslag.

Adviesdienstverlening

De fusie- en overnamemarkt heeft zich in 2023 gestabiliseerd. In die marktomstandigheden werkte Crossminds hard aan haar naamsbekendheid. Het leverde (wederom) een nominatie op vanuit overnameplatform Brookz voor overnamekantoor van het jaar. Ook werd een collega op persoonlijke titel genomineerd voor Young M&A-adviseur van het jaar. We zagen dat Crossminds steeds hoger scoort in de top 10- lijsten van kantoren met de meeste deals. Alle inspanningen in 2023 hebben uiteindelijk geleid tot een omzetstijging.

Fusies en overnames

In het jaar 2023 heeft Crossminds de eerder ingezette groei kunnen vasthouden. De corporate finance-activiteiten van het team zijn gegroeid en zijn er aansprekende transacties begeleid. We hebben daarnaast door middel van koopbegeleiding veel due diligence-onderzoeken uitgevoerd. Bij de strategie-activiteiten is een van de meerjarenprojecten succesvol afgerond in het eerste halfjaar. In het tweede halfjaar is extra aandacht besteed aan acquisitie van nieuwe opdrachten. Om kwaliteit te blijven garanderen is het team verder versterkt op de vestigingen in Rotterdam Kralingen, Breda en Goes waar Crossminds met een vast team werkzaam is.

Crossminds heeft als dealkantoor landelijke aandacht gekregen door de kwartaaloverzichten van de top-10 Merger & Acquisitions advieskantoren en daarin inmiddels een stabiele plaats verworven. Dit heeft een positief effect op de naamsbekendheid.

Crossminds

Onze internationale transacties realiseren we onder de naam Moore Global Corporate Finance. Er is in 2023 vooral samengewerkt met onze collega’s in het Verenigd Koninkrijk voor een mooie acquisitie waarmee een relatie haar groeistrategie kon realiseren. Met onze collega’s uit België zijn we samen opgetrokken voor de uitvoering van diverse due diligence-opdrachten.

Fusies & overnames

Als onderdeel van het Moore Global-netwerk en actief lid van Moore Global Corporate Finance deelt Crossminds haar kennis om bedrijven met internationale ambities succesvol te begeleiden. Het team helpt ondernemers en bedrijven die in het buitenland willen groeien door het doen van overnames. We laten ons daarbij ondersteunen door onze internationale partners uit het netwerk. Zelf zijn we een goede partner van buitenlandse investeerders die in Nederland willen investeren.

Moore Global Corporate Finance

De strategiespecialisten helpen ondernemers bij het formuleren van een strategie voor hun organisatie. De nadruk ligt daarbij op het verbeteren van prestaties van de afzonderlijke afdelingen. Dat gebeurt vanuit strategie als startpunt naar daadwerkelijk helpen bij de uitvoering, zoals het selecteren en implementeren van erp-software. In januari 2023 is een meerjarig project op het gebied van vervanging van een complexe ict-omgeving in de diervoedersector afgerond. Een groot deel van het team was hierbij betrokken. Voor het tweede halfjaar van 2023 gaf dit een uitdaging in het kader van het verwerven van nieuwe opdrachten en invulling van de vrijgekomen uren. Dit is grotendeels gelukt. De omzet bleef helaas achter ten opzichte van de verwachting.

Strategie en implementatie

Inmiddels heeft Crossminds volwaardige teams op drie verschillende locaties: Breda, Goes en Rotterdam. Er is in het verslagjaar op een succesvolle manier gewerkt aan de verdere uitbreiding van het team. De omvang nam toe met vijf personen; zes personen verlieten de organisatie en elf personen zijn toegevoegd. In 2022 zijn we het project ‘leukste kantoor’ gestart. De doelen daarvan zijn meer werkplezier en onze aantrekkelijkheid als werkgever vergroten. Dat doen we onder andere door het hele team mee te laten denken over de strategie en ontwikkeling van Crossminds. Het programma is in 2023 verder doorgezet waarbij een aantal events zijn georganiseerd die erg goed ontvangen zijn door het team.

Team

Crossminds verwerft de meeste opdrachten bij bedrijven die nog geen relatie hebben met onze organisatie. Toch komt ook een belangrijk deel van de omzet voort uit doorverwijzingen vanuit Moore DRV. Bij die doorverwijzingen wordt vaak nauw samengewerkt met de accountants die de cliënt en het bedrijf goed kennen, wat voor de betreffende ondernemer een groot voordeel is. Bij verkoop van een organisatie worden vaker ook de specialisten van Zantboer & Partners bij het proces betrokken. In 2023 is er wederom proactief met elkaar samengewerkt op elkaars relaties.

Samenwerking met Moore DRV en Zantboer & Partners

Als zelfstandig onderdeel van Moore DRV behoudt Zantboer & Partners haar eigen focus. Er is daarbij een nauwe samenwerking met advocatenkantoren, notarissen en family offices. Waar nodig kan het team rekenen op de brede ondersteuning van de full service accountants- en adviesorganisatie van Moore DRV. Moore DRV schakelt op haar beurt Zantboer & Partners in voor specialistische deelopdrachten.    

Zantboer & Parters heeft teams in Rotterdam Kralingen, Breda en Goes.

Brede samenwerking

De omzet van Zantboer & Partners is in 2023 licht afgenomen ten opzichte van het jaar daarvoor. Dit is te wijten aan enkele mutaties in de teamsamenstelling. De vraag naar onze dienstverlening blijft onverminderd groot. Dit brengt met zich mee dat het in de praktijk lastig blijft om voldoende gespecialiseerde fiscalisten te werven.

Omzet

Hoogwaardige kwaliteit, integriteit en vertrouwen zijn belangrijke voorwaarden bij de advisering van de groep vermogende cliënten van Zantboer & Partners. Onze adviseurs snappen dat de behoeften van cliënten verder gaat dan het optimaliseren van de fiscale positie.

In 2023 hebben de cliënten veel toegevoegde waarde ervaren van onze dienstverlening. Zo hebben wij ze geadviseerd over bedrijfsopvolging, Box 2- en Box 3-optimalisatie, structurering van (beleggings)vermogen en vastgoed, anonimisering, goede doelen, familiestichtingen/trusts, estate planning en echtscheidingen. 

Mede door de vele wetswijzigingen die er in 2023 aangekondigd zijn, is het op peil houden van de vaktechnische kennis in een snel veranderende fiscale wereld, een belangrijk speerpunt geweest. Daarnaast is er veel aandacht besteed aan het op peil houden van de kwaliteit van onze dienstverlening.

Dienstverlening

Zantboer & Partners is het team belastingadviseurs dat zich specifiek richt op de advisering van zeer vermogende ondernemers en particulieren. Naast hoge eisen aan de relatie, vereist de vaak specifieke situatie diepgaande kennis. Door de vele (aanstaande) wetswijzigingen ging daar in 2023 veel aandacht naar uit.

Zantboer & Partners

Online magazines | Moore DRV

Wilt u op een fijne manier dieper in gaan op ontwikkelingen in administraties, belastingen, fiscale regelingen, financieel inzicht en nog veel meer? Bekijk hieronder losse edities en abonneer u en krijg altijd de nieuwe magazines in uw mailbox.
Volledig scherm