We respecteren uw privacy

Wij en onze partners passen cookies toe op een apparaat en verwerken persoonlijke gegevens om advertenties en inhoud te personaliseren, de resultaten van advertenties en inhoud te meten, inzicht te krijgen over de betreffende publiek en producten te ontwikkelen en verbeteren. Met u toestemming kunnen wij en onze partners gebruikmaken van locatiegegevens en identificatie door het scannen van apparaten. Klik hieronder om toestemming hiervoor te geven. Lees onze privacybeleid voor meer informatie.

organisatiedoelen
en ontwikkelingen

Moore DRV is een sociaal, informeel kantoor met een sterk kwaliteitsgerichte cultuur. Die cultuur blijven we borgen. We ontwikkelen een sociale ambitie en zetten ons nadrukkelijker in om een nog meer inclusieve, diverse organisatie te worden met meer vrouwen in topposities. Ook willen we meer bijdragen aan een gezonde levensstijl en leefomgeving.

Missie en visie

Wij zijn de onmisbare partner voor ondernemers in de echte economie. Met die visie als vertrekpunt, is onze missie geformuleerd:

Wij zijn een organisatie die ondernemers in de echte economie helpt hun prestaties duurzaam te verbeteren door hen grip, inzicht en ondersteuning te bieden in hun financiële bedrijfsvoering. Voor onze medewerkers zijn wij een sociale partner die hen stimuleert en volop mogelijkheden biedt om zich als professional te blijven ontwikkelen en waardevol te zijn in hun zakelijke en persoonlijke omgeving. Samen werken wij aan het hoogst haalbare kennis- en kwaliteitsniveau en vanuit een actieve, persoonlijke betrokkenheid bij onze cliënten, zonder concessies te doen aan onze integriteit en onafhankelijkheid. Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen. Om onze continuïteit zeker te stellen zorgen wij voor een goed financieel resultaat.

De visie en missie van onze organisatie zijn vertaald in een belofte aan onze cliënten:


Daarmee doen we de belofte aan onze cliënten en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers die werkzaam zijn in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat:

Werken in de echte economie.

Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland.

KERNWAARDEN

In 2023 zijn onze kernwaarden bevestigd in een onderzoek onder medewerkers. Wat ons het meeste kenmerkt is samen te vatten in drie woorden: kwaliteit, menselijk en samenwerkend.

Organisatiedoelen

De missie beschrijft welke betekenis wij willen hebben voor onze cliënten, onze medewerkers en de maatschappij.  In navolging daarvan zijn onze organisatiedoelen gegroepeerd rondom vier thema’s: kwaliteit, waarde voor onze cliënten, waarde voor onze medewerkers en operationele optimalisatie. De onderstaande driehoek geeft dat weer. De focus op deze organisatiedoelen is in 2018 ingezet en de daaropvolgende jaren gecontinueerd.

organisatieomvang
1 januari 2024
Omzet
Vestigingen
Medewerkers
70,1 mln
12
82,7 mln +18%
14 +16,7%
689 +11,5%
618
1 januari 2023
WAARDEGEDREVEN GROEIAMBITIE

Moore DRV is een waardegedreven organisatie: voor onze cliënten en onze medewerkers willen we ‘stilletjes één van de beste kantoren van Nederland’ zijn. Het aanbod van diensten neemt elk jaar verder toe, zodat we ondernemers steeds breder in hun uitdagingen en ambities kunnen ondersteunen. De diensten worden kennisintensiever en hoogwaardiger. Dat is terug te zien in de groei van het aantal specialisten. We creëren volop kansen voor onze medewerkers om zichzelf te blijven ontplooien en te groeien als mens, als professional en als collega. Want samenwerken aan de beste oplossingen voor cliënten is meer dan ooit nodig. Door te blijven investeren in innovatie maken we onze werkprocessen efficiënter en onze kwaliteit nog beter beheersbaar. Ook wordt het werken bij onze organisatie aantrekkelijker door procesoptimalisatie: routinematige taken namen af en de werkdruk daalt. Dat is nodig, want onze sector kampt structureel met tekorten, terwijl de vraag toeneemt.

In 2023 is opnieuw vol ingezet op de bovenstaande terreinen. Dat blijkt uit de informatie in de volgende hoofdstukken in dit jaarverslag. We zijn gegroeid, kwalitatief en kwantitatief. Die groei is ook de komende jaren noodzakelijk om verantwoord te kunnen blijven investeren in onze mensen, kwaliteit en diensten voor ondernemers in de echte economie.

Nieuwe en vernieuwde vestigingen

Vanaf 2020 vernieuwen we onze kantoren naar aantrekkelijke, open werkruimten en fijne ontmoetingsplaatsen. Voor sommige vestigingen betekende dit dat zij van locatie veranderden. In 2023 sloot Trivent zich bij ons aan. Haar kantoren in Waalwijk en Den Bosch werden vervangen door een nieuwe locatie in Waalwijk. De vestiging in Goes verhuisde naar een geheel vernieuwd pand en ook de collega’s in Oud-Beijerland kregen in de havens van Rotterdam een schitterend nieuwe werkomgeving. Bergen op Zoom rondde in 2023, op haar huidige locatie, de verbouwing af. De aansluiting van Rijkse accountants en adviseurs per 1 januari 2024 zorgt ook voor verhuisperikelen: er is gestart met nieuwbouw in Middelburg en in Terneuzen.

Sociale ambitie

In onze missie staat: ‘Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen’. Daarmee verwijzen we naar onze sociale ambitie. In de kern zijn we een kennisintensieve, sociale organisatie waarin het belang van medewerkers zwaar weegt. Met een bewuste keuze voor een groot aantal kantoren in drie provincies, behouden we de betrokkenheid bij de leef- en werkomgeving waarin wij wonen en werken. We dragen van oudsher bij aan sociale en maatschappelijke doelen met kennis en financiële bijdragen. En we proberen al lange tijd onze belasting van het milieu te verminderen. In 2022 is besloten onze sociale ambitie beter te borgen, te versterken en uit te breiden. Daarvoor sluiten we aan bij de duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties hebben vastgesteld voor de periode 2015-2030. Van de zeventien doelen die een einde moeten maken aan armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering in de wereld, hebben wij er vijf gekozen waarmee wij verwachten de meeste impact te kunnen maken:

Doel 3: goede gezondheid en welzijn

Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. We willen dat iedereen werk- en levensgeluk ervaart. Daarom zetten we ons actief in voor ieders fysieke en mentale welzijn. Dat doen we door het waarborgen van een goede balans privé-werk en het actief begeleiden in duurzame inzetbaarheid. Ook stimuleren we een actieve levensstijl.

Hoe we dat doen beschrijven we grotendeels in het hoofdstuk strategische personeelsontwikkeling van dit jaarverslag.

Doel 5: gendergelijkheid

We willen een sociaal bedrijf zijn waarin elk individu zich veilig en gewaardeerd voelt. Iedereen heeft gelijke kansen en wordt gelijk beloond. We staan open voor ieders overtuiging en levenswijze, oordelen niet en respecteren en waarderen de onderlinge verschillen, omdat ze ons beter en sterker maken. Daarom willen we op elk niveau in onze organisatie een afspiegeling van de maatschappij zijn, te beginnen met evenveel vrouwen als mannen in managementfuncties.

Met het hrm-beleid, via interne communicatie en het netwerk Moore women geven we hieraan invulling.

Doel 8: eerlijk werk en economische groei

Wij hebben een groeiambitie. De economische groei die we voorstaan mag niet leiden tot een hogere belasting van onze mensen en van het milieu. De verhoging van onze productiviteit vinden we in het steeds slimmer inzetten van technologie. Daardoor kunnen we er ook voor zorgen dat we kansen en ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan onze mensen, zodat het werk voldoening en uitdaging blijft bieden. Gelijkwaardig werk belonen we gelijkwaardig. En we zorgen voor een passende beloning voor iedereen. Ons inkoopbeleid is duurzaam en we betalen onze leveranciers een faire prijs. Onze cliënten berekenen we een faire prijs voor onze dienstverlening.

De technologische veranderingen die we beschrijven in de hoofdstukken over onze dienstverlening en over het hrm-beleid dragen hieraan bij.

Doel 13: klimaatactie

Duurzaam ondernemen begint met bewustwording. Wij willen een voorbeeld zijn voor ondernemers in de echte economie. Vanuit die rol kunnen we andere ondernemers bewustmaken van het nut en de noodzaak van alle aspecten van esg en van de economische aantrekkelijkheid ervan. We kunnen onze cliënten bovendien begeleiden in de transitie naar duurzaam ondernemen en hen helpen een goede wisselwerking te vinden in bedrijfseconomische belangen en esg. Als we dat doen voor meer dan 10.000 cliëntengroepen, dan maken we impact. En dragen we ook indirect bij aan een betere wereld. ​

Via communicatie en dienstverlening op het gebied van esg dragen we bij aan dit doel.

Doel 17: partnerschap om doelstellingen te bereiken. 

Door onze actieve rol in het netwerk Moore Global en onze strategische samenwerkingen zijn we in staat kennis te bundelen en slagvaardiger te zijn in het bereiken van duurzame ontwikkelingsdoelen. Ook via partnerschappen met onderwijsinstellingen kunnen we duurzaam ondernemen stimuleren. We kunnen gebruikmaken van bestaande contacten met belangenverenigingen en nieuwe relaties aangaan met bijvoorbeeld onderzoeksinstellingen en NGO’s. Zo versterken we onze netwerken en bieden we kansen aan onze mensen voor verdere ontwikkeling en het bijdragen aan een betere wereld. ​

We maken deel uit van de steering committee van Moore Global, hebben samen met SDU de eerste Certified ESG Management opleiding ontwikkeld, geven trainingen en webinars, waren betrokken bij de ontwikkeling van software en hebben partnerschappen met onderwijsinstellingen.

Social ambassadors

Drie social ambassadors adviseren sinds 2022 de Raad van Bestuur over de inhoud van de ambitie, de doelen en de activiteiten. Ook vervullen zij een belangrijke rol in bewustwording en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo spraken zij in 2023 met de verantwoordelijken voor de stafdiensten over de wijze waarop Moore DRV bijdraagt aan het realiseren van de doelen en de afwegingen die daarbij worden gemaakt. Er is overlegd met delegaties van werknemers van de vestigingen en de kennis en bewustwording onder directie en medewerkers is vergroot via berichten, korte onderzoeken en diverse initiatieven. Een van de initiatieven was de fiets naar je werk week: 150 collega’s namen deel en bespaarden die week 1.358 kilo aan CO2-uitstoot door naar hun werkplek te fietsen. Hoe we in 2023 duurzaam ontwikkelden is in diverse hoofdstukken in dit verslag te lezen. In het algemeen lagen de zwaartepunten dit verslagjaar op goede gezondheid en welzijn, diversiteit en inclusiviteit, en persoonlijke groei en ontwikkeling.

Diversiteit en inclusiviteit

We leggen vast of onze medewerkers zich identificeren als man of als vrouw. Andere kenmerken van diversiteit leggen we niet vast. Onze uitgangspunten zijn dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie en dat iedereen gelijke kansen ervaart. In 2023 hebben we in de cultuurmeting onderzocht in welke mate dat zo wordt ervaren. Medewerkers ervaren dat ze zichzelf kunnen zijn (7,81), ze ervaren gelijke kansen in het team (7,28) en vinden dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan binnen onze organisatie (7,68). Dat zijn goede resultaten die nog ruimte voor verbetering laten. Het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en meer in het bijzonder het weghalen van de barrières die vrouwen ervaren in hun weg naar de top van onze organisatie is en blijft de komende jaren een speerpunt. In 2023 is de klankbordgroep Mo(o)re Women opgericht. Deze groep adviseert de Raad van Bestuur over te nemen maatregelen, zorgt voor bewustwording over het thema en voor verbinding en uitwisseling van ervaringen, onder meer via bijeenkomsten.

Wereldwijd duurzaam ontwikkelen

Bij het vormgeven van onze sociale ambitie weten we ons gesteund door het netwerk Moore Global, dat een drijvende kracht is achter het sociaal ondernemerschap van de aangesloten kantoren wereldwijd. Zij delen kennis, stimuleren en initieerden bijvoorbeeld ‘The Moore Forest’ via Treedom. Met het planten van bomen compenseren we onder meer de CO2-uitstoot van het reizen voor internationale bijeenkomsten. In 2023 plantte Moore Global wereldwijd 5.505 bomen (2022: 1.457), waarmee 1,508 ton CO2 uit de atmosfeer is gehaald.

Lokaal sociaal betrokken

Onze maatschappelijke betrokkenheid krijgt tevens invulling door de inzet van onze medewerkers. Zij kunnen als team een (extra vrije) esg-dag besteden aan een vrijwilligersactiviteit. Deze esg-dag is in 2023 geïntroduceerd en goed besteed. Een overzicht:

  • schilderen van een verblijfsruimte in een woongemeenschap voor jongeren in Breda

  • opknappen van een activiteitenruimte en een slaapkamer van een woonlocatie in Rijswijk

  • verzorgen van een schoolontbijt bij een dagopvang in Bergen op Zoom

  • inpakken en uitgeven van voedselpakketten bij de voedselbank in Zeeuws-Vlaanderen

  • werken op een landgoed van Stichting Landschapsbeheer Zeeland

  • klussen voor vier maatschappelijke organisaties in Breda, waaronder Rolerisuit (busvervoer), waarvoor per deelnemer namens Moore DRV aan de Singelloop ook € 2,50 is gedoneerd per gelopen kilometer (€ 2.800 in totaal)

  • kasten en bedden in elkaar zetten voor de opvang Oekraïnse vluchtelingen in Roosendaal

  • tuinieren in de voedseltuin, die groente kweekt voor de voedselbank in Rotterdam

  • zwerfafval opruimen in Monster

In totaal hebben 144 collega’s 646 uur geregistreerd voor deze activiteiten in 2023.

Sponsoring, Events
& Donaties

In 2023 waren we voor de negende keer een belangrijke sponsor en samenwerkingspartner van de Singelloop in Breda. Ongeveer 130 Moore DRV’ers en cliënten zetten een sportieve prestatie neer of waren op een andere manier als vrijwilliger betrokken. Het is een van de zeer vele lokale sportieve events waaraan Moore DRV’ers actief deelnemen en die we tevens sponsoren.

Naast deze eventsponsoring ondersteunen we uiteenlopende verenigingen en stichtingen die van grote betekenis zijn voor de samenleving waarin Moore DRV’ers wonen en werken. Daarin zijn we een trouwe partner; veelal gaat het om een ondersteuning van enkele tot soms tientallen jaren.

De aanvragen die wij krijgen voor sponsoring en donaties toetsen we aan de hand van het sponsorbeleid dat is gepubliceerd op onze website.

Cultuur en gedrag

In het laatste kwartaal van 2023 vond de tweejaarlijkse cultuurmeting plaats. De uitkomsten bevestigen opnieuw dat medewerkers onze cultuur vooral typeren als mensgericht (55,5%), als resultaatgericht (22,4%) en in mindere mate als beheersgericht (13,9%) en innovatief (8,3%).

Onderstaande tabel toont enkele resultaten uit de cultuurmeting, waaruit op hoofdlijnen blijkt hoe de organisatie en vooral de kwaliteitsgerichtheid hiervan door onze medewerkers wordt ervaren.

Organisatie

Heel DRV 2023

Heel DRV 2021

Controlepraktijk 2023

Controlepraktijk 2021

Mate waarin DRV professioneel is georganiseerd

7,7

8

7,7

8,1

Mate waarin DRV gericht is op kwaliteit

8,1

8,4

8,0

8,7

Ik voel me thuis bij de cultuur, zoals ik deze binnen DRV ervaar*

7,7

7,5

7,7

7,8

Bron: Cultuurmeting 2023

Wij zijn trots op de aanwezige cultuur binnen onze organisatie en blij met de uitkomsten van de meting. Die uitkomsten zijn breed in de organisatie gedeeld en besproken. Naar aanleiding van de meting gaan we verder onderzoeken hoe we de gesprekscyclus en het mentorschap zo kunnen verbeteren dat deze de persoonlijke ontwikkeling beter stimuleert. Ook gaan we een verdiepend onderzoek doen naar de specifieke behoefte aan informatie over beleid en strategie.

Met elkaar blijven we streven naar een continue verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit kan alleen met een op kwaliteit gerichte cultuur die het gedrag stimuleert dat de kwaliteit van onze dienstverlening ondersteunt; gedrag dat aansluit op de kernwaarden en de gedragscode van Moore DRV, die zijn opgenomen in het integriteitsbeleid.

Tone at the top

Zoals bij elke organisatie begint onze cultuur aan de top. Leidinggevenden van Moore DRV stimuleren de kwaliteitsgerichte cultuur en hebben hierin een voorbeeldfunctie. Tijdens bijeenkomsten met medewerkers dragen zij het belang van een kwaliteitsgerichte cultuur actief uit. Zij zijn actief betrokken bij de uitvoering van de opdrachten en voeden de cultuur ook door ‘nee’ te zeggen. ‘Nee’ tegen een opdracht als er onvoldoende capaciteit of deskundigheid beschikbaar is, ‘nee’ tegen fraude, ‘nee’ tegen fouten in de jaarrekening en ‘nee’ tegen elkaar als we het niet eens zijn met een overweging of beslissing.  De leiding beschikt over diverse harde en zachte maatregelen en initiatieven om een kwaliteitsgerichte cultuur te bevorderen. Bij de analyse van de kwaliteitsindicatoren staan we hierbij stil.

Operationele optimalisatie

In onze organisatie worden enorme hoeveelheden data verwerkt tot informatie. Die informatie moet betrouwbaar zijn en actief beveiligd tegen inbreuken op de privacy. We willen de data zo efficiënt mogelijk verwerken en onze processen hoog automatiseren om medewerkers te ontlasten en te faciliteren. Tegelijkertijd ondersteunt automatisering in belangrijke mate ons systeem van kwaliteitsbeheersing. In 2023 zijn op al die fronten veel investeringen gedaan, in geld en in mensen.

Dataveiligheid

De veiligheid van de data in onze systemen vraagt om een continue alertheid. We beveiligen en bewaken onze systemen met een Security Operations Center/Security Information & Event Management-oplossing. Deze zeer proactieve bewaker van onze it-omgeving spoort kleine, ongebruikelijke veranderingen in een vroeg stadium op en blokkeert bijvoorbeeld de toegang tot systemen of zet e-mails in quarantaine. Naast deze technische beveiliging, werken we aan de bewustwording van onze medewerkers, onder meer met zogenaamde fake phishing mails.

Ons doel is om in 2025 ISO 27001 gecertificeerd te worden, dé standaard voor informatiebeveiliging. Daarvoor is begin 2024 een projectgroep geformeerd.

Datakwaliteit en efficiëntie in de cloud

Onze belangrijkste backoffice systemen (op het gebied van hrm, finance, facturatie, cliëntbeheer en onboarding) zijn naar de cloud gegaan. In de komende jaren verwachten we dit te realiseren voor alle (overige) software. Microsoft Dynamics is ons centrale systeem geworden, waaraan alle andere systemen zijn gekoppeld. Het doel is om de hoeveelheid data-invoer te minimaliseren, zodat we de hoeveelheid datatransporten naar andere systemen kunnen maximaliseren. Dat heeft twee voordelen: mutaties hoeven maar één keer verwerkt én gecheckt te worden, waardoor niet alleen de efficiëncy omhoog gaat, maar ook onze datakwaliteit. Voor de centrale data-invoer geldt namelijk een vierogen-principe. De omzetting van ‘on premise’ naar de cloud was zeer impactvol, mede vanwege het uniformeren en zeer zorgvuldig omzetten van de data in de uiteenlopende systemen.

Binnen de verschillende werksystemen en -processen vinden ook voortdurend innovaties plaats. Een voorbeeld is robotic process automation (RPA) in de praktijk mkb accountancy en advies. Ook werd in 2023 de Power Business Intelligence-software gemeengoed voor het geven van inzicht aan het management van onze organisatie.

Artificial intelligence

We bekijken de mogelijkheden van artificial intelligence (ai) op twee manieren: kan ai ons werk versnellen of verbeteren versus hoe behouden we ons intellectueel eigendom. We zijn immers een kennisorganisatie. In 2023 zijn we actiever en meer gestructureerd gaan verkennen op welke terreinen ai ons kan helpen ons werk beter danwel sneller te doen. Er is besloten om hiervoor Microsoft Bing Enterprise (inmiddels omgedoopt tot Microsoft Copilot) te gebruiken, dat op alle zakelijke laptops en telefoons is uitgerold. Hiermee waarborgen we dat zoekacties en resultaten niet het wereldwijde internet opgaan, maar bewaard blijven binnen de eigen omgeving. AI brengt ook met zich mee dat datamanagement en daaruit voortvloeiend dataclassificatie in belang toenemen. Dit heeft dan ook meer en meer onze aandacht.

Aansluitingen

Onze organisatie zal vanaf 2024 autonoom en door aansluitingen blijven groeien. Kantoren die zich bij ons aansluiten gebruiken doorgaans geheel of gedeeltelijk andere werksystemen en -processen. Omdat al onze systemen zijn gekoppeld en de kwaliteitsbeheersing voor een belangrijk deel in onze systemen en processen is verankerd, betekent dat dat nieuwe vestigingen direct overgaan op onze systemen. Daarmee bereiken we ook dat de nieuwe vestigingen efficiënter gaan werken en er capaciteit vrijkomt. Dat is een belangrijk voordeel bij een krappe arbeidsmarkt. Ondanks dat veel repeterend werk door automatisering vervalt, en daardoor de meer interessante werkzaamheden overblijven, betekent het wel dat we alert moeten blijven op het adoptievermogen en het werkplezier van nieuwe medewerkers.

Moore DRV is een sociaal, informeel kantoor met een sterk kwaliteitsgerichte cultuur. Die cultuur blijven we borgen. We ontwikkelen een sociale ambitie en zetten ons nadrukkelijker in om een nog meer inclusieve, diverse organisatie te worden met meer vrouwen in topposities. Ook willen we meer bijdragen aan een gezonde levensstijl en leefomgeving.

organisatiedoelen
en ontwikkelingen

Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland.

Werken in de echte economie.

De visie en missie van onze organisatie zijn vertaald in een belofte aan onze cliënten:


Daarmee doen we de belofte aan onze cliënten en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers die werkzaam zijn in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat:

Wij zijn een organisatie die ondernemers in de echte economie helpt hun prestaties duurzaam te verbeteren door hen grip, inzicht en ondersteuning te bieden in hun financiële bedrijfsvoering. Voor onze medewerkers zijn wij een sociale partner die hen stimuleert en volop mogelijkheden biedt om zich als professional te blijven ontwikkelen en waardevol te zijn in hun zakelijke en persoonlijke omgeving. Samen werken wij aan het hoogst haalbare kennis- en kwaliteitsniveau en vanuit een actieve, persoonlijke betrokkenheid bij onze cliënten, zonder concessies te doen aan onze integriteit en onafhankelijkheid. Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen. Om onze continuïteit zeker te stellen zorgen wij voor een goed financieel resultaat.

Missie en visie

Wij zijn de onmisbare partner voor ondernemers in de echte economie. Met die visie als vertrekpunt, is onze missie geformuleerd:

In 2023 zijn onze kernwaarden bevestigd in een onderzoek onder medewerkers. Wat ons het meeste kenmerkt is samen te vatten in drie woorden: kwaliteit, menselijk en samenwerkend.

KERNWAARDEN

De missie beschrijft welke betekenis wij willen hebben voor onze cliënten, onze medewerkers en de maatschappij.  In navolging daarvan zijn onze organisatiedoelen gegroepeerd rondom vier thema’s: kwaliteit, waarde voor onze cliënten, waarde voor onze medewerkers en operationele optimalisatie. De onderstaande driehoek geeft dat weer. De focus op deze organisatiedoelen is in 2018 ingezet en de daaropvolgende jaren gecontinueerd.

Organisatiedoelen

Vanaf 2020 vernieuwen we onze kantoren naar aantrekkelijke, open werkruimten en fijne ontmoetingsplaatsen. Voor sommige vestigingen betekende dit dat zij van locatie veranderden. In 2023 sloot Trivent zich bij ons aan. Haar kantoren in Waalwijk en Den Bosch werden vervangen door een nieuwe locatie in Waalwijk. De vestiging in Goes verhuisde naar een geheel vernieuwd pand en ook de collega’s in Oud-Beijerland kregen in de havens van Rotterdam een schitterend nieuwe werkomgeving. Bergen op Zoom rondde in 2023, op haar huidige locatie, de verbouwing af. De aansluiting van Rijkse accountants en adviseurs per 1 januari 2024 zorgt ook voor verhuisperikelen: er is gestart met nieuwbouw in Middelburg en in Terneuzen.

Nieuwe en vernieuwde vestigingen

Moore DRV is een waardegedreven organisatie: voor onze cliënten en onze medewerkers willen we ‘stilletjes één van de beste kantoren van Nederland’ zijn. Het aanbod van diensten neemt elk jaar verder toe, zodat we ondernemers steeds breder in hun uitdagingen en ambities kunnen ondersteunen. De diensten worden kennisintensiever en hoogwaardiger. Dat is terug te zien in de groei van het aantal specialisten. We creëren volop kansen voor onze medewerkers om zichzelf te blijven ontplooien en te groeien als mens, als professional en als collega. Want samenwerken aan de beste oplossingen voor cliënten is meer dan ooit nodig. Door te blijven investeren in innovatie maken we onze werkprocessen efficiënter en onze kwaliteit nog beter beheersbaar. Ook wordt het werken bij onze organisatie aantrekkelijker door procesoptimalisatie: routinematige taken namen af en de werkdruk daalt. Dat is nodig, want onze sector kampt structureel met tekorten, terwijl de vraag toeneemt.

In 2023 is opnieuw vol ingezet op de bovenstaande terreinen. Dat blijkt uit de informatie in de volgende hoofdstukken in dit jaarverslag. We zijn gegroeid, kwalitatief en kwantitatief. Die groei is ook de komende jaren noodzakelijk om verantwoord te kunnen blijven investeren in onze mensen, kwaliteit en diensten voor ondernemers in de echte economie.

WAARDEGEDREVEN GROEIAMBITIE
1 januari 2024
Omzet
Vestigingen
Medewerkers
82,7 mln +18%
14 +16,7%
689 +11,5%
organisatieomvang

Doel 17: partnerschap om doelstellingen te bereiken. 

Door onze actieve rol in het netwerk Moore Global en onze strategische samenwerkingen zijn we in staat kennis te bundelen en slagvaardiger te zijn in het bereiken van duurzame ontwikkelingsdoelen. Ook via partnerschappen met onderwijsinstellingen kunnen we duurzaam ondernemen stimuleren. We kunnen gebruikmaken van bestaande contacten met belangenverenigingen en nieuwe relaties aangaan met bijvoorbeeld onderzoeksinstellingen en NGO’s. Zo versterken we onze netwerken en bieden we kansen aan onze mensen voor verdere ontwikkeling en het bijdragen aan een betere wereld. ​

We maken deel uit van de steering committee van Moore Global, hebben samen met SDU de eerste Certified ESG Management opleiding ontwikkeld, geven trainingen en webinars, waren betrokken bij de ontwikkeling van software en hebben partnerschappen met onderwijsinstellingen.

Doel 13: klimaatactie

Duurzaam ondernemen begint met bewustwording. Wij willen een voorbeeld zijn voor ondernemers in de echte economie. Vanuit die rol kunnen we andere ondernemers bewustmaken van het nut en de noodzaak van alle aspecten van esg en van de economische aantrekkelijkheid ervan. We kunnen onze cliënten bovendien begeleiden in de transitie naar duurzaam ondernemen en hen helpen een goede wisselwerking te vinden in bedrijfseconomische belangen en esg. Als we dat doen voor meer dan 10.000 cliëntengroepen, dan maken we impact. En dragen we ook indirect bij aan een betere wereld. ​

Via communicatie en dienstverlening op het gebied van esg dragen we bij aan dit doel.

Doel 8: eerlijk werk en economische groei

Wij hebben een groeiambitie. De economische groei die we voorstaan mag niet leiden tot een hogere belasting van onze mensen en van het milieu. De verhoging van onze productiviteit vinden we in het steeds slimmer inzetten van technologie. Daardoor kunnen we er ook voor zorgen dat we kansen en ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan onze mensen, zodat het werk voldoening en uitdaging blijft bieden. Gelijkwaardig werk belonen we gelijkwaardig. En we zorgen voor een passende beloning voor iedereen. Ons inkoopbeleid is duurzaam en we betalen onze leveranciers een faire prijs. Onze cliënten berekenen we een faire prijs voor onze dienstverlening.

De technologische veranderingen die we beschrijven in de hoofdstukken over onze dienstverlening en over het hrm-beleid dragen hieraan bij.

Doel 5: gendergelijkheid

We willen een sociaal bedrijf zijn waarin elk individu zich veilig en gewaardeerd voelt. Iedereen heeft gelijke kansen en wordt gelijk beloond. We staan open voor ieders overtuiging en levenswijze, oordelen niet en respecteren en waarderen de onderlinge verschillen, omdat ze ons beter en sterker maken. Daarom willen we op elk niveau in onze organisatie een afspiegeling van de maatschappij zijn, te beginnen met evenveel vrouwen als mannen in managementfuncties.

Met het hrm-beleid, via interne communicatie en het netwerk Moore women geven we hieraan invulling.

Doel 3: goede gezondheid en welzijn

Mensen zijn ons belangrijkste kapitaal. We willen dat iedereen werk- en levensgeluk ervaart. Daarom zetten we ons actief in voor ieders fysieke en mentale welzijn. Dat doen we door het waarborgen van een goede balans privé-werk en het actief begeleiden in duurzame inzetbaarheid. Ook stimuleren we een actieve levensstijl.

Hoe we dat doen beschrijven we grotendeels in het hoofdstuk strategische personeelsontwikkeling van dit jaarverslag.

In onze missie staat: ‘Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen’. Daarmee verwijzen we naar onze sociale ambitie. In de kern zijn we een kennisintensieve, sociale organisatie waarin het belang van medewerkers zwaar weegt. Met een bewuste keuze voor een groot aantal kantoren in drie provincies, behouden we de betrokkenheid bij de leef- en werkomgeving waarin wij wonen en werken. We dragen van oudsher bij aan sociale en maatschappelijke doelen met kennis en financiële bijdragen. En we proberen al lange tijd onze belasting van het milieu te verminderen. In 2022 is besloten onze sociale ambitie beter te borgen, te versterken en uit te breiden. Daarvoor sluiten we aan bij de duurzame ontwikkelingsdoelen die de Verenigde Naties hebben vastgesteld voor de periode 2015-2030. Van de zeventien doelen die een einde moeten maken aan armoede, ongelijkheid, onrecht en klimaatverandering in de wereld, hebben wij er vijf gekozen waarmee wij verwachten de meeste impact te kunnen maken:

Sociale ambitie

Onze maatschappelijke betrokkenheid krijgt tevens invulling door de inzet van onze medewerkers. Zij kunnen als team een (extra vrije) esg-dag besteden aan een vrijwilligersactiviteit. Deze esg-dag is in 2023 geïntroduceerd en goed besteed. Een overzicht:

  • schilderen van een verblijfsruimte in een woongemeenschap voor jongeren in Breda

  • opknappen van een activiteitenruimte en een slaapkamer van een woonlocatie in Rijswijk

  • verzorgen van een schoolontbijt bij een dagopvang in Bergen op Zoom

  • inpakken en uitgeven van voedselpakketten bij de voedselbank in Zeeuws-Vlaanderen

  • werken op een landgoed van Stichting Landschapsbeheer Zeeland

  • klussen voor vier maatschappelijke organisaties in Breda, waaronder Rolerisuit (busvervoer), waarvoor per deelnemer namens Moore DRV aan de Singelloop ook € 2,50 is gedoneerd per gelopen kilometer (€ 2.800 in totaal)

  • kasten en bedden in elkaar zetten voor de opvang Oekraïnse vluchtelingen in Roosendaal

  • tuinieren in de voedseltuin, die groente kweekt voor de voedselbank in Rotterdam

  • zwerfafval opruimen in Monster

In totaal hebben 144 collega’s 646 uur geregistreerd voor deze activiteiten in 2023.

Lokaal sociaal betrokken

Bij het vormgeven van onze sociale ambitie weten we ons gesteund door het netwerk Moore Global, dat een drijvende kracht is achter het sociaal ondernemerschap van de aangesloten kantoren wereldwijd. Zij delen kennis, stimuleren en initieerden bijvoorbeeld ‘The Moore Forest’ via Treedom. Met het planten van bomen compenseren we onder meer de CO2-uitstoot van het reizen voor internationale bijeenkomsten. In 2023 plantte Moore Global wereldwijd 5.505 bomen (2022: 1.457), waarmee 1,508 ton CO2 uit de atmosfeer is gehaald.

Wereldwijd duurzaam ontwikkelen

We leggen vast of onze medewerkers zich identificeren als man of als vrouw. Andere kenmerken van diversiteit leggen we niet vast. Onze uitgangspunten zijn dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie en dat iedereen gelijke kansen ervaart. In 2023 hebben we in de cultuurmeting onderzocht in welke mate dat zo wordt ervaren. Medewerkers ervaren dat ze zichzelf kunnen zijn (7,81), ze ervaren gelijke kansen in het team (7,28) en vinden dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan binnen onze organisatie (7,68). Dat zijn goede resultaten die nog ruimte voor verbetering laten. Het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en meer in het bijzonder het weghalen van de barrières die vrouwen ervaren in hun weg naar de top van onze organisatie is en blijft de komende jaren een speerpunt. In 2023 is de klankbordgroep Mo(o)re Women opgericht. Deze groep adviseert de Raad van Bestuur over te nemen maatregelen, zorgt voor bewustwording over het thema en voor verbinding en uitwisseling van ervaringen, onder meer via bijeenkomsten.

Diversiteit en inclusiviteit

Drie social ambassadors adviseren sinds 2022 de Raad van Bestuur over de inhoud van de ambitie, de doelen en de activiteiten. Ook vervullen zij een belangrijke rol in bewustwording en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo spraken zij in 2023 met de verantwoordelijken voor de stafdiensten over de wijze waarop Moore DRV bijdraagt aan het realiseren van de doelen en de afwegingen die daarbij worden gemaakt. Er is overlegd met delegaties van werknemers van de vestigingen en de kennis en bewustwording onder directie en medewerkers is vergroot via berichten, korte onderzoeken en diverse initiatieven. Een van de initiatieven was de fiets naar je werk week: 150 collega’s namen deel en bespaarden die week 1.358 kilo aan CO2-uitstoot door naar hun werkplek te fietsen. Hoe we in 2023 duurzaam ontwikkelden is in diverse hoofdstukken in dit verslag te lezen. In het algemeen lagen de zwaartepunten dit verslagjaar op goede gezondheid en welzijn, diversiteit en inclusiviteit, en persoonlijke groei en ontwikkeling.

Social ambassadors

In 2023 waren we voor de negende keer een belangrijke sponsor en samenwerkingspartner van de Singelloop in Breda. Ongeveer 130 Moore DRV’ers en cliënten zetten een sportieve prestatie neer of waren op een andere manier als vrijwilliger betrokken. Het is een van de zeer vele lokale sportieve events waaraan Moore DRV’ers actief deelnemen en die we tevens sponsoren.

Naast deze eventsponsoring ondersteunen we uiteenlopende verenigingen en stichtingen die van grote betekenis zijn voor de samenleving waarin Moore DRV’ers wonen en werken. Daarin zijn we een trouwe partner; veelal gaat het om een ondersteuning van enkele tot soms tientallen jaren.

De aanvragen die wij krijgen voor sponsoring en donaties toetsen we aan de hand van het sponsorbeleid dat is gepubliceerd op onze website.

Sponsoring, Events
& Donaties
Zoals bij elke organisatie begint onze cultuur aan de top. Leidinggevenden van Moore DRV stimuleren de kwaliteitsgerichte cultuur en hebben hierin een voorbeeldfunctie. Tijdens bijeenkomsten met medewerkers dragen zij het belang van een kwaliteitsgerichte cultuur actief uit. Zij zijn actief betrokken bij de uitvoering van de opdrachten en voeden de cultuur ook door ‘nee’ te zeggen. ‘Nee’ tegen een opdracht als er onvoldoende capaciteit of deskundigheid beschikbaar is, ‘nee’ tegen fraude, ‘nee’ tegen fouten in de jaarrekening en ‘nee’ tegen elkaar als we het niet eens zijn met een overweging of beslissing.  De leiding beschikt over diverse harde en zachte maatregelen en initiatieven om een kwaliteitsgerichte cultuur te bevorderen. Bij de analyse van de kwaliteitsindicatoren staan we hierbij stil.

Tone at the top

Wij zijn trots op de aanwezige cultuur binnen onze organisatie en blij met de uitkomsten van de meting. Die uitkomsten zijn breed in de organisatie gedeeld en besproken. Naar aanleiding van de meting gaan we verder onderzoeken hoe we de gesprekscyclus en het mentorschap zo kunnen verbeteren dat deze de persoonlijke ontwikkeling beter stimuleert. Ook gaan we een verdiepend onderzoek doen naar de specifieke behoefte aan informatie over beleid en strategie.

Met elkaar blijven we streven naar een continue verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit kan alleen met een op kwaliteit gerichte cultuur die het gedrag stimuleert dat de kwaliteit van onze dienstverlening ondersteunt; gedrag dat aansluit op de kernwaarden en de gedragscode van Moore DRV, die zijn opgenomen in het integriteitsbeleid.

Organisatie

Heel DRV 2023

Heel DRV 2021

Controlepraktijk 2023

Controlepraktijk 2021

Mate waarin DRV professioneel is georganiseerd

7,7

8

7,7

8,1

Mate waarin DRV gericht is op kwaliteit

8,1

8,4

8,0

8,7

Ik voel me thuis bij de cultuur, zoals ik deze binnen DRV ervaar*

7,7

7,5

7,7

7,8

Bron: Cultuurmeting 2023

In het laatste kwartaal van 2023 vond de tweejaarlijkse cultuurmeting plaats. De uitkomsten bevestigen opnieuw dat medewerkers onze cultuur vooral typeren als mensgericht (55,5%), als resultaatgericht (22,4%) en in mindere mate als beheersgericht (13,9%) en innovatief (8,3%).

Onderstaande tabel toont enkele resultaten uit de cultuurmeting, waaruit op hoofdlijnen blijkt hoe de organisatie en vooral de kwaliteitsgerichtheid hiervan door onze medewerkers wordt ervaren.

Cultuur en gedrag

Onze organisatie zal vanaf 2024 autonoom en door aansluitingen blijven groeien. Kantoren die zich bij ons aansluiten gebruiken doorgaans geheel of gedeeltelijk andere werksystemen en -processen. Omdat al onze systemen zijn gekoppeld en de kwaliteitsbeheersing voor een belangrijk deel in onze systemen en processen is verankerd, betekent dat dat nieuwe vestigingen direct overgaan op onze systemen. Daarmee bereiken we ook dat de nieuwe vestigingen efficiënter gaan werken en er capaciteit vrijkomt. Dat is een belangrijk voordeel bij een krappe arbeidsmarkt. Ondanks dat veel repeterend werk door automatisering vervalt, en daardoor de meer interessante werkzaamheden overblijven, betekent het wel dat we alert moeten blijven op het adoptievermogen en het werkplezier van nieuwe medewerkers.

Aansluitingen

We bekijken de mogelijkheden van artificial intelligence (ai) op twee manieren: kan ai ons werk versnellen of verbeteren versus hoe behouden we ons intellectueel eigendom. We zijn immers een kennisorganisatie. In 2023 zijn we actiever en meer gestructureerd gaan verkennen op welke terreinen ai ons kan helpen ons werk beter danwel sneller te doen. Er is besloten om hiervoor Microsoft Bing Enterprise (inmiddels omgedoopt tot Microsoft Copilot) te gebruiken, dat op alle zakelijke laptops en telefoons is uitgerold. Hiermee waarborgen we dat zoekacties en resultaten niet het wereldwijde internet opgaan, maar bewaard blijven binnen de eigen omgeving. AI brengt ook met zich mee dat datamanagement en daaruit voortvloeiend dataclassificatie in belang toenemen. Dit heeft dan ook meer en meer onze aandacht.

Artificial intelligence

Onze belangrijkste backoffice systemen (op het gebied van hrm, finance, facturatie, cliëntbeheer en onboarding) zijn naar de cloud gegaan. In de komende jaren verwachten we dit te realiseren voor alle (overige) software. Microsoft Dynamics is ons centrale systeem geworden, waaraan alle andere systemen zijn gekoppeld. Het doel is om de hoeveelheid data-invoer te minimaliseren, zodat we de hoeveelheid datatransporten naar andere systemen kunnen maximaliseren. Dat heeft twee voordelen: mutaties hoeven maar één keer verwerkt én gecheckt te worden, waardoor niet alleen de efficiëncy omhoog gaat, maar ook onze datakwaliteit. Voor de centrale data-invoer geldt namelijk een vierogen-principe. De omzetting van ‘on premise’ naar de cloud was zeer impactvol, mede vanwege het uniformeren en zeer zorgvuldig omzetten van de data in de uiteenlopende systemen.

Binnen de verschillende werksystemen en -processen vinden ook voortdurend innovaties plaats. Een voorbeeld is robotic process automation (RPA) in de praktijk mkb accountancy en advies. Ook werd in 2023 de Power Business Intelligence-software gemeengoed voor het geven van inzicht aan het management van onze organisatie.

Datakwaliteit en efficiëntie in de cloud

De veiligheid van de data in onze systemen vraagt om een continue alertheid. We beveiligen en bewaken onze systemen met een Security Operations Center/Security Information & Event Management-oplossing. Deze zeer proactieve bewaker van onze it-omgeving spoort kleine, ongebruikelijke veranderingen in een vroeg stadium op en blokkeert bijvoorbeeld de toegang tot systemen of zet e-mails in quarantaine. Naast deze technische beveiliging, werken we aan de bewustwording van onze medewerkers, onder meer met zogenaamde fake phishing mails.

Ons doel is om in 2025 ISO 27001 gecertificeerd te worden, dé standaard voor informatiebeveiliging. Daarvoor is begin 2024 een projectgroep geformeerd.

Dataveiligheid

In onze organisatie worden enorme hoeveelheden data verwerkt tot informatie. Die informatie moet betrouwbaar zijn en actief beveiligd tegen inbreuken op de privacy. We willen de data zo efficiënt mogelijk verwerken en onze processen hoog automatiseren om medewerkers te ontlasten en te faciliteren. Tegelijkertijd ondersteunt automatisering in belangrijke mate ons systeem van kwaliteitsbeheersing. In 2023 zijn op al die fronten veel investeringen gedaan, in geld en in mensen.

Operationele optimalisatie

Online magazines | Moore DRV

Wilt u op een fijne manier dieper in gaan op ontwikkelingen in administraties, belastingen, fiscale regelingen, financieel inzicht en nog veel meer? Bekijk hieronder losse edities en abonneer u en krijg altijd de nieuwe magazines in uw mailbox.
Volledig scherm