Kwaliteitsverslag

Scroll verder

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing staat nog steeds als een huis;  die conclusie mogen we trekken uit het kwaliteitsverslag 2024. Dit blijkt uit de bevindingen van de AFM en het Bureau Financieel Toezicht, de Wwft-audit, de review door het SRA en de eigen reviews. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten en is de groei van de organisatie een punt van aandacht. Op deze pagina leest u de samenvatting van ons kwaliteitsverslag. De link naar het volledige kwaliteitsverslag vindt u onderaan deze pagina.

Conclusie over het kwaliteitsstelsel

Het is goed om te constateren dat ons kwaliteitsstelsel zowel intern als extern positief is geëvalueerd. Dit biedt een stevig fundament voor een verdere groei als kantoor met ‘kwaliteit aan de ketting’.  

2025

Wij blijven streven naar verbetering, ook op het gebied van kwaliteit. In de cultuurmeting in 2023 is aandacht geweest voor werkdruk. Een goede balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Hoewel de gemiddelde score goed is, kan het zijn dat het voor individuele collega’s of teams te hoog is. Hiervoor moet aandacht blijven.

In 2025 is de volgende cultuurmeting.

In 2024 is het Wetsvoorstel Toekomst Accountancysector ingediend bij de Tweede Kamer. Het meest relevant voor ons is op dit moment de verplichting tot het instellen van een onafhankelijk intern toezichthoudend orgaan; een raad van commissarissen. De eerste concrete stappen zijn gezet om in 2025 een dergelijk orgaan operationeel te hebben. Met de beoogde nieuwe governancestructuur voldoen we aan de verplichtingen van het wetsvoorstel.

Onderzoek examenfraude

In haar brief van 23 april 2024 verzocht de NBA onze organisatie een onderzoek te doen naar examenfraude in het geval hiervan een vermoeden was binnen de accountantsorganisatie. Hoewel dat er toen geen concrete signalen van examenfraude bij Moore DRV bekend waren, vonden wij dat wij vanwege onze reputatie en vanwege het belang dat wij hechten aan een integere beroepsuitoefening door onze accountants, onderzoek moesten doen. In 2024 zijn wij dat onderzoek gestart.

Het onderzoek is uitgevoerd door de externe compliance officer en de kwaliteitsmanager. Over de opzet en de randvoorwaarden is overleg gevoerd met externe specialisten. Gedurende de uitvoering van het onderzoek is nauw contact met de AFM. Over de voortgang en de resultaten is de raad van bestuur periodiek geïnformeerd. Door de grondigheid en zorgvuldigheid waarmee het onderzoek is uitgevoerd, is de doorlooptijd langer dan verwacht. Wij verwachten het onderzoek eind juni 2025 af te ronden. Uit het onderzoek is tot op heden naar voren gekomen dat er sprake is geweest van niet geoorloofd delen van vragen én antwoorden en in sommige gevallen van het achterwege blijven van adequate ‘speak up’. Na afronding van het onderzoek voeren we een zogenaamde Root Cause Analysis uit om de grondoorzaken te bepalen. Op basis daarvan zal gerichte bijsturing plaatsvinden om herhaling van niet integer handelen zoveel als mogelijk te voorkomen.

Interne reviews

Reviews zijn er om de kwaliteit van opdrachten binnen de verschillende servicelijnen te bewaken en continu te verbeteren. De dossiers kregen uiteenlopende scores, waarbij tekortkomingen zien op zowel formele als materiële aspecten. Overall waren de scores vergelijkbaar met die van 2023, met uitzondering van de bijzondere opdrachten en fiscaal; die uitkomsten vielen tegen. Hierop nemen wij in 2025 maatregelen. 

Aan de hand hiervan zijn in 2024 en begin 2025 overleggen met de AFM gevoerd. Onze belangrijkste uitdaging is het vasthouden van ons kwaliteitsniveau en onze op kwaliteit gerichte cultuur bij de groei van de organisatie. 

De verdere implementatie van de International Standard on Quality Management (ISQM-1) moet ons in staat stellen om de wijze waarop wij sturen op kwaliteit meer gestructureerd uit te voeren en te documenteren. Om ISQM-1 verder te implementeren hebben wij in 2025 een risicomanager aangesteld die hiervoor verantwoordelijk is. 

AFM

In 2024 heeft de AFM gerapporteerd over diverse onderzoeken die zij heeft uitgevoerd. Wij zijn onderdeel geweest van een verkennend onderzoek naar de manier waarop wij en andere kantoren sturen op kwaliteit. De rapporten over de systematische risicoanalyse (SIRA) en opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) hebben wij gebruikt om onze processen te verbeteren.

Door de AFM is in 2024 bij ons een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de toepassing van de kwaliteitscirkels (Plan Do Check Act-cyclus). Concreet is aandacht gegeven aan:

  • de kwaliteitscirkel voor de cliënt- en opdrachtaanvaarding en -continuering (CEAC);

  • het medewerkersonderzoek;

  • de versterking van het OKB-instrument;

  • de opvolging van de bevindingen van de AFM over de kwaliteit van de frauderisicoanalyse. 

BFT

Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) heeft ons gevraagd hoe wij de auditfunctie hebben vormgegeven. Na ontvangst van de definitieve rapportage hebben zij nog aanvullende toelichting gevraagd. Het BFT gaf aan dat ze onze toelichting kunnen volgen en dat wij hiermee aan hun verzoek hebben voldaan.

WWFT-audit

Op grond van de Wwft moeten wij beschikken over een auditfunctie. Deze wordt door het SRA uitgevoerd. In 2024 is een audit uitgevoerd, waarbij geen bevindingen geconstateerd zijn met een hoge risicoclassificatie. De belangrijkste bevinding uit de Wwft-audit heeft betrekking op het meer structureel monitoren van de naleving van de Wwft bij onlangs aangesloten kantoren. 

Externe toetsingen

SRA

In 2023 heeft het SRA het kwaliteitsstelsel, het NVKS-domein en het fiscale domein gereviewd. De conclusie van de SRA was dat de opzet, het bestaan en de werking van het gehanteerde stelsel van kwaliteitsbeheersing voldoet. In januari 2025 is door het SRA een zogenaamd ontwikkelingsgesprek gevoerd. Uit het eindrapport komt een positief beeld naar voren ten aanzien van het stelsel van kwaliteitsbeheersing en bestaat er geen aanleiding om over te gaan tot aanvullende toetsingen.

Ontwikkelingen in 2024

De aansluitingen brachten in 2024 aanzienlijke uitdagingen op het gebied van kwaliteit en integratie met zich mee. Daarnaast was er onder meer aandacht voor Environment, Social & Governance (ESG) en innovatie door gebruik van AI en RPA (Robotic Process Automation). We deden significante investeringen in opleiding en training, met een toename van uren en budget. Procedures rondom cliëntacceptatie en -voortzetting zijn verder geoptimaliseerd om compliance en onafhankelijkheid te waarborgen. De verdere betrokkenheid van specialisten, zoals IT-experts en fiscalisten, zorgt voor kwaliteitsborging binnen controleopdrachten. Ook zijn consultaties en interne toetsingen opgeschroefd, met een focus op het verbeteren van de controleprocessen.

Jaarlijks wordt het stelsel van kwaliteitsbeheersing van Moore DRV geëvalueerd door de beleids- en kwaliteitsbepalers, samen met de compliance officer, de kwaliteitsmanager en Bureau Vaktechniek. In april 2025 vond deze evaluatie plaats en is het kwaliteitsverslag over 2024 vastgesteld.

Kwaliteitsverslag

Conclusie over het kwaliteitsstelsel

Het is goed om te constateren dat ons kwaliteitsstelsel zowel intern als extern positief is geëvalueerd. Dit biedt een stevig fundament voor een verdere groei als kantoor met ‘kwaliteit aan de ketting’.  

Onderzoek examenfraude

In haar brief van 23 april 2024 verzocht de NBA onze organisatie een onderzoek te doen naar examenfraude in het geval hiervan een vermoeden was binnen de accountantsorganisatie. Hoewel dat er toen geen concrete signalen van examenfraude bij Moore DRV bekend waren, vonden wij dat wij vanwege onze reputatie en vanwege het belang dat wij hechten aan een integere beroepsuitoefening door onze accountants, onderzoek moesten doen. In 2024 zijn wij dat onderzoek gestart.

Het onderzoek is uitgevoerd door de externe compliance officer en de kwaliteitsmanager. Over de opzet en de randvoorwaarden is overleg gevoerd met externe specialisten. Gedurende de uitvoering van het onderzoek is nauw contact met de AFM. Over de voortgang en de resultaten is de raad van bestuur periodiek geïnformeerd. Door de grondigheid en zorgvuldigheid waarmee het onderzoek is uitgevoerd, is de doorlooptijd langer dan verwacht. Wij verwachten het onderzoek eind juni 2025 af te ronden. Uit het onderzoek is tot op heden naar voren gekomen dat er sprake is geweest van niet geoorloofd delen van vragen én antwoorden en in sommige gevallen van het achterwege blijven van adequate ‘speak up’. Na afronding van het onderzoek voeren we een zogenaamde Root Cause Analysis uit om de grondoorzaken te bepalen. Op basis daarvan zal gerichte bijsturing plaatsvinden om herhaling van niet integer handelen zoveel als mogelijk te voorkomen.

Interne reviews

Reviews zijn er om de kwaliteit van opdrachten binnen de verschillende servicelijnen te bewaken en continu te verbeteren. De dossiers kregen uiteenlopende scores, waarbij tekortkomingen zien op zowel formele als materiële aspecten. Overall waren de scores vergelijkbaar met die van 2023, met uitzondering van de bijzondere opdrachten en fiscaal; die uitkomsten vielen tegen. Hierop nemen wij in 2025 maatregelen. 

Aan de hand hiervan zijn in 2024 en begin 2025 overleggen met de AFM gevoerd. Onze belangrijkste uitdaging is het vasthouden van ons kwaliteitsniveau en onze op kwaliteit gerichte cultuur bij de groei van de organisatie. 

De verdere implementatie van de International Standard on Quality Management (ISQM-1) moet ons in staat stellen om de wijze waarop wij sturen op kwaliteit meer gestructureerd uit te voeren en te documenteren. Om ISQM-1 verder te implementeren hebben wij in 2025 een risicomanager aangesteld die hiervoor verantwoordelijk is. 

AFM

In 2024 heeft de AFM gerapporteerd over diverse onderzoeken die zij heeft uitgevoerd. Wij zijn onderdeel geweest van een verkennend onderzoek naar de manier waarop wij en andere kantoren sturen op kwaliteit. De rapporten over de systematische risicoanalyse (SIRA) en opdrachtgerichte kwaliteitsbeoordeling (OKB) hebben wij gebruikt om onze processen te verbeteren.

Door de AFM is in 2024 bij ons een verkennend onderzoek uitgevoerd naar de toepassing van de kwaliteitscirkels (Plan Do Check Act-cyclus). Concreet is aandacht gegeven aan:

  • de kwaliteitscirkel voor de cliënt- en opdrachtaanvaarding en -continuering (CEAC);

  • het medewerkersonderzoek;

  • de versterking van het OKB-instrument;

  • de opvolging van de bevindingen van de AFM over de kwaliteit van de frauderisicoanalyse. 

BFT

Het Bureau Financieel Toezicht (BFT) heeft ons gevraagd hoe wij de auditfunctie hebben vormgegeven. Na ontvangst van de definitieve rapportage hebben zij nog aanvullende toelichting gevraagd. Het BFT gaf aan dat ze onze toelichting kunnen volgen en dat wij hiermee aan hun verzoek hebben voldaan.

WWFT-audit

Op grond van de Wwft moeten wij beschikken over een auditfunctie. Deze wordt door het SRA uitgevoerd. In 2024 is een audit uitgevoerd, waarbij geen bevindingen geconstateerd zijn met een hoge risicoclassificatie. De belangrijkste bevinding uit de Wwft-audit heeft betrekking op het meer structureel monitoren van de naleving van de Wwft bij onlangs aangesloten kantoren. 

Externe toetsingen

SRA

In 2023 heeft het SRA het kwaliteitsstelsel, het NVKS-domein en het fiscale domein gereviewd. De conclusie van de SRA was dat de opzet, het bestaan en de werking van het gehanteerde stelsel van kwaliteitsbeheersing voldoet. In januari 2025 is door het SRA een zogenaamd ontwikkelingsgesprek gevoerd. Uit het eindrapport komt een positief beeld naar voren ten aanzien van het stelsel van kwaliteitsbeheersing en bestaat er geen aanleiding om over te gaan tot aanvullende toetsingen.

Ontwikkelingen in 2024

De aansluitingen brachten in 2024 aanzienlijke uitdagingen op het gebied van kwaliteit en integratie met zich mee. Daarnaast was er onder meer aandacht voor Environment, Social & Governance (ESG) en innovatie door gebruik van AI en RPA (Robotic Process Automation). We deden significante investeringen in opleiding en training, met een toename van uren en budget. Procedures rondom cliëntacceptatie en -voortzetting zijn verder geoptimaliseerd om compliance en onafhankelijkheid te waarborgen. De verdere betrokkenheid van specialisten, zoals IT-experts en fiscalisten, zorgt voor kwaliteitsborging binnen controleopdrachten. Ook zijn consultaties en interne toetsingen opgeschroefd, met een focus op het verbeteren van de controleprocessen.

2025

Wij blijven streven naar verbetering, ook op het gebied van kwaliteit. In de cultuurmeting in 2023 is aandacht geweest voor werkdruk. Een goede balans tussen werk en privé is erg belangrijk. Hoewel de gemiddelde score goed is, kan het zijn dat het voor individuele collega’s of teams te hoog is. Hiervoor moet aandacht blijven.

In 2025 is de volgende cultuurmeting.

In 2024 is het Wetsvoorstel Toekomst Accountancysector ingediend bij de Tweede Kamer. Het meest relevant voor ons is op dit moment de verplichting tot het instellen van een onafhankelijk intern toezichthoudend orgaan; een raad van commissarissen. De eerste concrete stappen zijn gezet om in 2025 een dergelijk orgaan operationeel te hebben. Met de beoogde nieuwe governancestructuur voldoen we aan de verplichtingen van het wetsvoorstel.

Jaarlijks wordt het stelsel van kwaliteitsbeheersing van Moore DRV geëvalueerd door de beleids- en kwaliteitsbepalers, samen met de compliance officer, de kwaliteitsmanager en Bureau Vaktechniek. In april 2025 vond deze evaluatie plaats en is het kwaliteitsverslag over 2024 vastgesteld.

Het stelsel van kwaliteitsbeheersing staat nog steeds als een huis;  die conclusie mogen we trekken uit het kwaliteitsverslag 2024. Dit blijkt uit de bevindingen van de AFM en het Bureau Financieel Toezicht, de Wwft-audit, de review door het SRA en de eigen reviews. Natuurlijk zijn er ook verbeterpunten en is de groei van de organisatie een punt van aandacht. Op deze pagina leest u de samenvatting van ons kwaliteitsverslag. De link naar het volledige kwaliteitsverslag vindt u onderaan deze pagina.