Bekijk subonderwerpen
Organisatiedoelen en -ontwikkelingen


terug naar overzicht
Scroll verder



Visie en strategie
Samenwerkend
Kwaliteit
Menselijk

Waardegedreven groeiambitie
Moore DRV is een waardegedreven organisatie: voor onze cliënten en onze medewerkers willen we ‘stilletjes één van de beste kantoren van Nederland’ zijn. Het aanbod van diensten neemt elk jaar verder toe, zodat we ondernemers steeds breder in hun uitdagingen en ambities kunnen ondersteunen. De diensten worden kennisintensiever en hoogwaardiger. Dat is terug te zien in de groei van het aantal specialisten. Zo voegden we in 2024 de diensten ondernemingsrecht en subsidie & innovatie toe.
Met het versterken van ‘learning & development’ binnen onze stafafdeling hrm, creëerden we in 2024 meer en andere mogelijkheden voor onze medewerkers. Mogelijkheden om zichzelf te blijven ontplooien en te groeien als mens, professional en collega. Want samenwerken aan de beste oplossingen voor cliënten is meer dan ooit nodig.
Door te blijven investeren in innovatie maken we onze werkprocessen efficiënter en onze kwaliteit nog beter beheersbaar. Daarvoor zetten we volop in op robotisering van processen en de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI). Het maakt ook het werken bij onze organisatie aantrekkelijker: routinematige taken nemen af, de interessante werkzaamheden nemen toe en de werkdruk daalt. Dat is nodig, want onze sector kampt structureel met tekorten, terwijl de vraag toeneemt.
De volgende hoofdstukken geven inzicht in de investeringen die we deden in onze mensen, onze kwaliteit en de diensten voor ondernemers in de echte economie.
Organisatiedoelen
De missie beschrijft welke betekenis wij willen hebben voor onze cliënten, onze medewerkers en de maatschappij. In navolging daarvan zijn onze organisatiedoelen gegroepeerd rondom vier thema’s: kwaliteit, waarde voor onze cliënten, waarde voor onze medewerkers en operationele optimalisatie. De onderstaande driehoek geeft dat weer.
Moore DRV is een waardegedreven organisatie, met een sterk mensgerichte cultuur. In 2024 nam de omvang van de organisatie sterk toe. Juist in tijden van sterke groei is het borgen van cultuur en kernwaarden en het sturen op wat ons bijzonder maakt, extra belangrijk. In dit hoofdstuk beschrijven we waar we extra aandacht voor hadden en waarom.
Missie en visie
Wij zijn de onmisbare partner voor ondernemers in de echte economie. Met die visie als vertrekpunt, is onze missie geformuleerd:
Wij zijn een organisatie die ondernemers in de echte economie helpt hun prestaties duurzaam te verbeteren door hen grip, inzicht en ondersteuning te bieden in hun financiële bedrijfsvoering. Voor onze medewerkers zijn wij een sociale partner die hen stimuleert en volop mogelijkheden biedt om zich als professional te blijven ontwikkelen en waardevol te zijn in hun zakelijke en persoonlijke omgeving. Samen werken wij aan het hoogst haalbare kennis- en kwaliteitsniveau en vanuit een actieve, persoonlijke betrokkenheid bij onze cliënten, zonder concessies te doen aan onze integriteit en onafhankelijkheid. Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen. Om onze continuïteit zeker te stellen zorgen wij voor een goed financieel resultaat.
De visie en missie van onze organisatie zijn vertaald in een belofte aan onze cliënten en medewerkers:
Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland.
Daarmee doen we de belofte aan onze cliënten en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers die werkzaam zijn in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat:
Werken in de echte economie.
Kernwaarden
Organisatieomvang en aansluitingen
De structurele krapte op de arbeidsmarkt en de hoge investeringen die nodig zijn in innovatie, kwaliteitszorg en verbreding van dienstverlening, resulteren in een consolidatie in de sector accountancy, die wereldwijd wordt versneld door investeringen door private equity. Ook wij maakten in 2023 de strategische keuze om te groeien en om zelfstandig te blijven en die groei te versnellen met de participatie van private equity-partij Waterland.
Met de aansluiting van Rijkse accountants en adviseurs per 1 januari 2024 verstevigden we de bestaande vestigingen in Zeeland. Na de participatie van Waterland medio 2024 sloten Van Noordenne Accountants en Ruitenburg adviseurs & accountants zich bij ons aan. Dat leidde tot een uitbreiding van vestigingen in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Ook is in 2024 de integratie van Brabant Accountants voorbereid, met vestigingen in Oost-Brabant.


Sociale ambitie
In de kern zijn we een kennisintensieve, sociale organisatie waarin het belang van medewerkers zwaar weegt. Met een bewuste keuze voor een groot aantal kantoren in drie provincies, behouden we de betrokkenheid bij de leef- en werkomgeving waarin wij wonen en werken. We dragen van oudsher bij aan sociale en maatschappelijke doelen met kennis en financiële bijdragen.
Sponsoring, events & donaties
We onderkennen de grote waarde van verenigingen en stichtingen in de omgeving waarin Moore DRV’ers wonen en werken. Velen dragen als vrijwilliger bij aan het functioneren daarvan. Als organisatie ondersteunen we veel verenigingen en stichtingen financieel. Daarin zijn we een trouwe partner; veelal gaat het om een ondersteuning van enkele tot soms tientallen jaren. Zo waren we in 2024 voor de tiende keer sponsor en samenwerkingspartner van de Singelloop in Breda. Meer dan 175 Moore DRV’ers en cliënten zetten een sportieve prestatie neer. Naast sportieve activiteiten sponsoren we ook initiatieven die voor de lokale of regionale gemeenschap belangrijk zijn, zoals ‘Kom in de kas’ in Naaldwijk, waarvan we in 2024 voor de derde keer sponsor en deelnemer waren. De aanvragen die wij krijgen voor sponsoring en donaties toetsen we aan de hand van het sponsorbeleid dat is gepubliceerd op onze website.
Lokaal sociaal betrokken
Onze medewerkers kunnen als team een (extra vrije) esg-dag besteden aan een vrijwilligersactiviteit. In 2024 is hieraan 597 uur besteed, ten behoeve van deze doelen:
Hof Mondriaan, Middelburg, wandelen en andere activiteiten met ouderen.
Leger des Heils, Terneuzen, sorteerwerkzaamheden.
SDW (begeleid wonen), Bergen op Zoom, onkruidvrij maken van tuin en terras en klein schilderwerk op de woonlocaties.
Stichting Jarige job, Rotterdam, het inpakken van cadeaus.
Stichting Kinderboerderij de Klepperhoeve, Middelburg, diverse werkzaamheden.
Stichting de Kringloper, Roosendaal, het innemen, sorteren en verkopen van goederen.
Stichting social klus, Roosendaal, voortuinen van ouderen en mensen met een beperking onkruidvrij maken en opvrolijken met planten, en bezoeken van tuincentrum met ouderen.
Stichting Voedselbank, Middelburg en Terneuzen, voedselpakketten samenstellen.
Duurzaam ontwikkelen
In 2022 zijn social ambassadors aangesteld ter bewustwording en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen onze organisatie. Eén van de initiatieven voor meer bewustwording over onze ‘footprint’ was de fiets naar je werkweek, die we ook in 2023 organiseerden. In 2024 kwamen 67 collega’s van 12 vestigingen die week op hun fiets naar het werk en bespaarden daarmee 481 kilo CO2-uitstoot.
Verder zijn tal van kleine activiteiten georganiseerd die bijdragen aan bewuster duurzame keuzes maken. Daarbij zetten we alle vestigingen ertoe aan duurzame en inclusieve keuzes te maken bij het organiseren van activiteiten en bij de aanschaf van goederen. De stafdiensten geven daarin het goede voorbeeld. De andere manieren waarop we duurzaam ontwikkelden is in diverse hoofdstukken in dit verslag te lezen. In het algemeen lagen de zwaartepunten dit verslagjaar op goede gezondheid & welzijn, diversiteit & inclusiviteit, en persoonlijke groei & ontwikkeling.
Diversiteit en inclusiviteit
Onze uitgangspunten zijn dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie, dat iedereen gelijke kansen en veilige werkomgeving ervaart. Eens per twee jaar toetsen we dat in een cultuurmeting. De meest recente was in 2023. Daaruit bleek:
Medewerkers ervaren dat ze zichzelf kunnen zijn (7,81)
Medewerkers ervaren gelijke kansen in het team (7,28)
Medewerkers vinden dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan binnen onze organisatie (7,68)
Ondanks deze goede resultaten zien we nog steeds ruimte voor verbetering. Het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en meer in het bijzonder het weghalen van de barrières die vrouwen ervaren in hun weg naar de top van onze organisatie is en blijft de komende jaren een speerpunt. Positief is dat we daarin op de goed weg lijken, met in 2024 meer vrouwen in management- en directiefuncties.
Bron: Cultuurmeting 2023
Organisatie | Heel Moore DRV 2023 |
---|---|
Mate waarin Moore DRV professioneel is georganiseerd | 7,7 |
Mate waarin Moore DRV gericht is op kwaliteit | 8,1 |
Ik voel me thuis bij de cultuur, zoals ik deze binnen de organisatie ervaar | 7,7 |
Naar aanleiding van de meting hebben we in 2024 veranderingen doorgevoerd die de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers beter ondersteunt. Deze aanpassingen beschrijven we in het hoofdstuk ‘Hoe Moore DRV waarde toevoegt voor medewerkers’. In 2025 voeren we de cultuurmeting opnieuw uit.
Kenmerkend voor onze organisatie is een voortdurend streven naar verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit kan alleen met een op kwaliteit gerichte cultuur met gedrag dat aansluit op de kernwaarden en de gedragscode van Moore DRV. Die gedragscode is in 2024 opgesteld en gedeeld, uitgebreid en gedeeld met alle medewerkers. Door hen begin 2025 te laten tekenen voor kennisname is een extra borging ingebouwd.
Tone at the top
Zoals bij elke organisatie begint onze cultuur aan de top. Leidinggevenden van Moore DRV stimuleren de kwaliteitsgerichte cultuur en hebben hierin een voorbeeldfunctie. Tijdens bijeenkomsten met medewerkers dragen zij het belang van een kwaliteitsgerichte cultuur actief uit. Zij zijn actief betrokken bij de uitvoering van de opdrachten en voeden de cultuur ook door ‘nee’ te zeggen. ‘Nee’ tegen een opdracht als er onvoldoende capaciteit of deskundigheid beschikbaar is, ‘nee’ tegen fraude of ander mogelijk niet integer handelen, ‘nee’ tegen fouten in de jaarrekening en ‘nee’ tegen elkaar als we het niet eens zijn met een overweging of beslissing. De leiding beschikt over diverse harde en zachte maatregelen en initiatieven om een kwaliteitsgerichte cultuur te bevorderen. In het kwaliteitsverslag staan deze beschreven.
Cultuur en gedrag
De uitkomsten van bovenvermelde tweejaarlijkse cultuurmeting bevestigen opnieuw dat medewerkers onze cultuur vooral typeren als mensgericht (55,5%), resultaatgericht (22,4%) en in mindere mate beheersgericht (13,9%) en innovatief (8,3%).
Onderstaande tabel toont enkele resultaten uit de cultuurmeting, waaruit op hoofdlijnen blijkt hoe de organisatie en vooral de kwaliteitsgerichtheid hiervan door onze medewerkers wordt ervaren.
Aansluitingen
De autonome groei van onze organisatie zette zich ook in 2024 door en bovendien sloten meerdere kantoren met meerdere vestigingen zich bij ons aan. De groei en de integratie van nieuwe aansluitingen heeft een belangrijke impuls gegeven aan het verder standaardiseren van onze systemen en processen. Omdat elk nieuw kantoor zijn eigen werkwijzen, software en datastromen meebrengt, dwingt iedere aansluiting ons om kritisch te kijken naar uniformiteit en schaalbaarheid. Door de gezamenlijke overstap naar onze centrale werkomgeving – inclusief Azure Virtual Desktop en Microsoft Dynamics - zijn belangrijke stappen gezet in het reduceren van variatie en het verhogen van voorspelbaarheid binnen de organisatie.
Deze standaardisatie levert concrete voordelen op. Nieuwe vestigingen kunnen sneller operationeel worden, omdat de aansluiting op onze systemen grotendeels vooraf is voorbereid en direct functioneert. Ook is de overdracht van kennis en werkafspraken eenvoudiger, wat leidt tot een kortere inwerkperiode voor nieuwe medewerkers. Daarnaast zorgen uniforme processen voor meer grip op kwaliteitsborging en compliance, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van onze dienstverlening. We hebben extra aandacht besteed aan onboarding en adoptiebegeleiding voor nieuwe medewerkers, zodat zij zich sneller thuis voelen in onze digitale werkomgeving. In 2025 investeren we verder in onboarding en adoptie, met als doel een snellere en prettigere integratie van nieuwe teams in onze organisatiecultuur en systemen.
Kunstmatige intelligentie (AI)
Na de eerste implementaties van AI-toepassingen in 2023 is in 2024 meer structuur aangebracht in de adoptie van kunstmatige intelligentie binnen de organisatie. Microsoft Co-pilot is actief in gebruik genomen binnen diverse teams en we hebben concrete pilots uitgevoerd met AI in taken zoals verslaglegging, rapportgeneratie en interne kennisdeling.
Daarnaast hebben we stappen gezet in het classificeren van data en het opstellen van richtlijnen voor AI-gebruik, met speciale aandacht voor privacy en intellectueel eigendom.
In 2025 verdiepen we het gebruik van Copilot en onderzoeken we praktijkgerichte AI-oplossingen voor specifieke domeinen, zoals rapportage, klantinteractie en interne kennisdeling.
Datakwaliteit en efficiëntie in de cloud
In 2024 is verdere vooruitgang geboekt in onze cloudtransitie. Naast de eerder gemigreerde backofficesystemen is er een begin gemaakt om diverse ondersteunende toepassingen en documentopslag naar de cloud te brengen. Microsoft Dynamics is stevig verankerd als centrale spil in onze informatievoorziening, met sterk verbeterde koppelingen naar andere systemen.
De focus lag dit jaar op dataconsistentie en kwaliteitscontrole, waarbij we het vierogen-principe en automatische validatiestrategieën verder hebben verfijnd. Ook zijn bestaande processen geoptimaliseerd om data-invoer verder te beperken en synchronisatie te versnellen.
In 2024 hebben we ook de stap naar Azure Virtual Desktop (AVD) gemaakt, waarmee we veilig, flexibel en centraal beheerd kunnen werken, onafhankelijk van locatie of apparaat. Dit verhoogt onze schaalbaarheid en ondersteunt hybride werken. In 2025 wordt Azure Virtual Desktop organisatiebreed uitgerold en breiden we het gebruik van cloudtoepassingen verder uit, met name op het gebied van telefonie en digitale werkplekken.
Dataveiligheid
De technische beveiliging van onze systemen is in 2024 verder aangescherpt. Ons Security Operations Center (SOC) en het Security Information and Event Managementsysteem (SIEM) zijn uitgebreid met aanvullende detectiemechanismen en automatische responsmogelijkheden. Tegelijkertijd hebben we het bewustzijn rondom informatiebeveiliging verder vergroot, onder andere met phishingtests en trainingen.
Begin 2024 is bovendien een projectgroep gestart om de organisatie voor te bereiden op ISO 27001-certificering. Dit project loopt op schema en legt een stevige basis voor structurele informatiebeveiliging.
In 2025 werken we toe naar het behalen van deze certificering en zorgen we dat informatiebeveiliging structureel wordt verankerd in ons beleid, onze processen en ons gedrag.
IT & digitalisering
Het integreren van systemen, het automatiseren van processen en het gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) leidt tot merkbare verbetering in het werkplezier, de kwaliteit en efficiëntie van werken. Het uniformeren van werkprocessen en systemen helpt ons bovendien nieuwe kantoren sneller en beter te integreren. Datagedreven werken raakt steeds verder verankerd in onze processen. Samen met een toenemend gebruik van AI vraagt dat om extra waarborgen in dataveiligheid.
Operationele optimalisatie
In 2024 is verder gebouwd op de basis die in 2023 is gelegd op het gebied van dataverwerking, automatisering en informatiebeveiliging. Onze processen zijn verder gestroomlijnd en geoptimaliseerd, met als doel medewerkers beter te faciliteren en de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen. De integratie van systemen en de uitbreiding van procesautomatisering hebben geleid tot merkbare efficiëntieverbeteringen binnen de organisatie.
In 2025 zetten we deze lijn door met een sterkere focus op datagedreven werken en het inzetten van AI voor procesoptimalisatie. Ook wordt verdere integratie van systemen nagestreefd om consistentie en controle te vergroten.


terug naar overzicht

terug naar overzicht

Organisatie-doelen en -ontwikkelin-gen
Waardegedreven groeiambitie
Moore DRV is een waardegedreven organisatie: voor onze cliënten en onze medewerkers willen we ‘stilletjes één van de beste kantoren van Nederland’ zijn. Het aanbod van diensten neemt elk jaar verder toe, zodat we ondernemers steeds breder in hun uitdagingen en ambities kunnen ondersteunen. De diensten worden kennisintensiever en hoogwaardiger. Dat is terug te zien in de groei van het aantal specialisten. Zo voegden we in 2024 de diensten ondernemingsrecht en subsidie & innovatie toe.
Met het versterken van ‘learning & development’ binnen onze stafafdeling hrm, creëerden we in 2024 meer en andere mogelijkheden voor onze medewerkers. Mogelijkheden om zichzelf te blijven ontplooien en te groeien als mens, professional en collega. Want samenwerken aan de beste oplossingen voor cliënten is meer dan ooit nodig.
Door te blijven investeren in innovatie maken we onze werkprocessen efficiënter en onze kwaliteit nog beter beheersbaar. Daarvoor zetten we volop in op robotisering van processen en de toepassing van kunstmatige intelligentie (AI). Het maakt ook het werken bij onze organisatie aantrekkelijker: routinematige taken nemen af, de interessante werkzaamheden nemen toe en de werkdruk daalt. Dat is nodig, want onze sector kampt structureel met tekorten, terwijl de vraag toeneemt.
De volgende hoofdstukken geven inzicht in de investeringen die we deden in onze mensen, onze kwaliteit en de diensten voor ondernemers in de echte economie.

Visie en strategie
Organisatiedoelen
De missie beschrijft welke betekenis wij willen hebben voor onze cliënten, onze medewerkers en de maatschappij. In navolging daarvan zijn onze organisatiedoelen gegroepeerd rondom vier thema’s: kwaliteit, waarde voor onze cliënten, waarde voor onze medewerkers en operationele optimalisatie. De onderstaande driehoek geeft dat weer.
Samenwerkend
Kwaliteit
Menselijk



Moore DRV is een waardegedreven organisatie, met een sterk mensgerichte cultuur. In 2024 nam de omvang van de organisatie sterk toe. Juist in tijden van sterke groei is het borgen van cultuur en kernwaarden en het sturen op wat ons bijzonder maakt, extra belangrijk. In dit hoofdstuk beschrijven we waar we extra aandacht voor hadden en waarom.
Missie en visie
Wij zijn de onmisbare partner voor ondernemers in de echte economie. Met die visie als vertrekpunt, is onze missie geformuleerd:
Wij zijn een organisatie die ondernemers in de echte economie helpt hun prestaties duurzaam te verbeteren door hen grip, inzicht en ondersteuning te bieden in hun financiële bedrijfsvoering. Voor onze medewerkers zijn wij een sociale partner die hen stimuleert en volop mogelijkheden biedt om zich als professional te blijven ontwikkelen en waardevol te zijn in hun zakelijke en persoonlijke omgeving. Samen werken wij aan het hoogst haalbare kennis- en kwaliteitsniveau en vanuit een actieve, persoonlijke betrokkenheid bij onze cliënten, zonder concessies te doen aan onze integriteit en onafhankelijkheid. Wij vervullen onze rol in het maatschappelijk verkeer en de omgeving waarin wij werken met respect en verantwoordelijkheid voor de diverse belangen. Om onze continuïteit zeker te stellen zorgen wij voor een goed financieel resultaat.
De visie en missie van onze organisatie zijn vertaald in een belofte aan onze cliënten en medewerkers:
Moore DRV. Stilletjes één van de beste kantoren van Nederland.
Daarmee doen we de belofte aan onze cliënten en medewerkers dat wij willen uitblinken in cliënttevredenheid en kwaliteit voor ondernemers die werkzaam zijn in het mkb. Want daar ligt onze passie: bij bedrijven die de ruggengraat van onze economie vormen en die zorgen voor het overgrote deel van onze werkgelegenheid. Familiebedrijven die zuinig zijn op hun bedrijf, op hun klanten en op hun mensen. Die telkens weer nieuwe uitdagingen aangaan en wendbaar zijn. Wij noemen dat:
Werken in de echte economie.
Kernwaarden
Organisatieomvang en aansluitingen
De structurele krapte op de arbeidsmarkt en de hoge investeringen die nodig zijn in innovatie, kwaliteitszorg en verbreding van dienstverlening, resulteren in een consolidatie in de sector accountancy, die wereldwijd wordt versneld door investeringen door private equity. Ook wij maakten in 2023 de strategische keuze om te groeien en om zelfstandig te blijven en die groei te versnellen met de participatie van private equity-partij Waterland.
Met de aansluiting van Rijkse accountants en adviseurs per 1 januari 2024 verstevigden we de bestaande vestigingen in Zeeland. Na de participatie van Waterland medio 2024 sloten Van Noordenne Accountants en Ruitenburg adviseurs & accountants zich bij ons aan. Dat leidde tot een uitbreiding van vestigingen in Zuid-Holland en Noord-Brabant. Ook is in 2024 de integratie van Brabant Accountants voorbereid, met vestigingen in Oost-Brabant.
Sociale ambitie
In de kern zijn we een kennisintensieve, sociale organisatie waarin het belang van medewerkers zwaar weegt. Met een bewuste keuze voor een groot aantal kantoren in drie provincies, behouden we de betrokkenheid bij de leef- en werkomgeving waarin wij wonen en werken. We dragen van oudsher bij aan sociale en maatschappelijke doelen met kennis en financiële bijdragen.
Sponsoring, events & donaties
We onderkennen de grote waarde van verenigingen en stichtingen in de omgeving waarin Moore DRV’ers wonen en werken. Velen dragen als vrijwilliger bij aan het functioneren daarvan. Als organisatie ondersteunen we veel verenigingen en stichtingen financieel. Daarin zijn we een trouwe partner; veelal gaat het om een ondersteuning van enkele tot soms tientallen jaren. Zo waren we in 2024 voor de tiende keer sponsor en samenwerkingspartner van de Singelloop in Breda. Meer dan 175 Moore DRV’ers en cliënten zetten een sportieve prestatie neer. Naast sportieve activiteiten sponsoren we ook initiatieven die voor de lokale of regionale gemeenschap belangrijk zijn, zoals ‘Kom in de kas’ in Naaldwijk, waarvan we in 2024 voor de derde keer sponsor en deelnemer waren. De aanvragen die wij krijgen voor sponsoring en donaties toetsen we aan de hand van het sponsorbeleid dat is gepubliceerd op onze website.
Lokaal sociaal betrokken
Onze medewerkers kunnen als team een (extra vrije) esg-dag besteden aan een vrijwilligersactiviteit. In 2024 is hieraan 597 uur besteed, ten behoeve van deze doelen:
Hof Mondriaan, Middelburg, wandelen en andere activiteiten met ouderen.
Leger des Heils, Terneuzen, sorteerwerkzaamheden.
SDW (begeleid wonen), Bergen op Zoom, onkruidvrij maken van tuin en terras en klein schilderwerk op de woonlocaties.
Stichting Jarige job, Rotterdam, het inpakken van cadeaus.
Stichting Kinderboerderij de Klepperhoeve, Middelburg, diverse werkzaamheden.
Stichting de Kringloper, Roosendaal, het innemen, sorteren en verkopen van goederen.
Stichting social klus, Roosendaal, voortuinen van ouderen en mensen met een beperking onkruidvrij maken en opvrolijken met planten, en bezoeken van tuincentrum met ouderen.
Stichting Voedselbank, Middelburg en Terneuzen, voedselpakketten samenstellen.
Duurzaam ontwikkelen
In 2022 zijn social ambassadors aangesteld ter bewustwording en bevordering van maatschappelijk verantwoord ondernemen binnen onze organisatie. Eén van de initiatieven voor meer bewustwording over onze ‘footprint’ was de fiets naar je werkweek, die we ook in 2023 organiseerden. In 2024 kwamen 67 collega’s van 12 vestigingen die week op hun fiets naar het werk en bespaarden daarmee 481 kilo CO2-uitstoot.
Verder zijn tal van kleine activiteiten georganiseerd die bijdragen aan bewuster duurzame keuzes maken. Daarbij zetten we alle vestigingen ertoe aan duurzame en inclusieve keuzes te maken bij het organiseren van activiteiten en bij de aanschaf van goederen. De stafdiensten geven daarin het goede voorbeeld. De andere manieren waarop we duurzaam ontwikkelden is in diverse hoofdstukken in dit verslag te lezen. In het algemeen lagen de zwaartepunten dit verslagjaar op goede gezondheid & welzijn, diversiteit & inclusiviteit, en persoonlijke groei & ontwikkeling.
Diversiteit en inclusiviteit
Onze uitgangspunten zijn dat iedereen zichzelf kan zijn binnen onze organisatie, dat iedereen gelijke kansen en veilige werkomgeving ervaart. Eens per twee jaar toetsen we dat in een cultuurmeting. De meest recente was in 2023. Daaruit bleek:
Medewerkers ervaren dat ze zichzelf kunnen zijn (7,81)
Medewerkers ervaren gelijke kansen in het team (7,28)
Medewerkers vinden dat er respectvol met elkaar wordt omgegaan binnen onze organisatie (7,68)
Ondanks deze goede resultaten zien we nog steeds ruimte voor verbetering. Het bevorderen van diversiteit en inclusiviteit en meer in het bijzonder het weghalen van de barrières die vrouwen ervaren in hun weg naar de top van onze organisatie is en blijft de komende jaren een speerpunt. Positief is dat we daarin op de goed weg lijken, met in 2024 meer vrouwen in management- en directiefuncties.


Organisatie | Heel Moore DRV 2023 |
---|---|
Mate waarin Moore DRV professioneel is georganiseerd | 7,7 |
Mate waarin Moore DRV gericht is op kwaliteit | 8,1 |
Ik voel me thuis bij de cultuur, zoals ik deze binnen de organisatie ervaar | 7,7 |
Naar aanleiding van de meting hebben we in 2024 veranderingen doorgevoerd die de persoonlijke ontwikkeling van onze medewerkers beter ondersteunt. Deze aanpassingen beschrijven we in het hoofdstuk ‘Hoe Moore DRV waarde toevoegt voor medewerkers’. In 2025 voeren we de cultuurmeting opnieuw uit.
Kenmerkend voor onze organisatie is een voortdurend streven naar verbetering van de kwaliteit van onze dienstverlening. Dit kan alleen met een op kwaliteit gerichte cultuur met gedrag dat aansluit op de kernwaarden en de gedragscode van Moore DRV. Die gedragscode is in 2024 opgesteld en gedeeld, uitgebreid en gedeeld met alle medewerkers. Door hen begin 2025 te laten tekenen voor kennisname is een extra borging ingebouwd.
Tone at the top
Zoals bij elke organisatie begint onze cultuur aan de top. Leidinggevenden van Moore DRV stimuleren de kwaliteitsgerichte cultuur en hebben hierin een voorbeeldfunctie. Tijdens bijeenkomsten met medewerkers dragen zij het belang van een kwaliteitsgerichte cultuur actief uit. Zij zijn actief betrokken bij de uitvoering van de opdrachten en voeden de cultuur ook door ‘nee’ te zeggen. ‘Nee’ tegen een opdracht als er onvoldoende capaciteit of deskundigheid beschikbaar is, ‘nee’ tegen fraude of ander mogelijk niet integer handelen, ‘nee’ tegen fouten in de jaarrekening en ‘nee’ tegen elkaar als we het niet eens zijn met een overweging of beslissing. De leiding beschikt over diverse harde en zachte maatregelen en initiatieven om een kwaliteitsgerichte cultuur te bevorderen. In het kwaliteitsverslag staan deze beschreven.
De uitkomsten van bovenvermelde tweejaarlijkse cultuurmeting bevestigen opnieuw dat medewerkers onze cultuur vooral typeren als mensgericht (55,5%), resultaatgericht (22,4%) en in mindere mate beheersgericht (13,9%) en innovatief (8,3%).
Onderstaande tabel toont enkele resultaten uit de cultuurmeting, waaruit op hoofdlijnen blijkt hoe de organisatie en vooral de kwaliteitsgerichtheid hiervan door onze medewerkers wordt ervaren.
Cultuur en gedrag
Aansluitingen
De autonome groei van onze organisatie zette zich ook in 2024 door en bovendien sloten meerdere kantoren met meerdere vestigingen zich bij ons aan. De groei en de integratie van nieuwe aansluitingen heeft een belangrijke impuls gegeven aan het verder standaardiseren van onze systemen en processen. Omdat elk nieuw kantoor zijn eigen werkwijzen, software en datastromen meebrengt, dwingt iedere aansluiting ons om kritisch te kijken naar uniformiteit en schaalbaarheid. Door de gezamenlijke overstap naar onze centrale werkomgeving – inclusief Azure Virtual Desktop en Microsoft Dynamics - zijn belangrijke stappen gezet in het reduceren van variatie en het verhogen van voorspelbaarheid binnen de organisatie.
Deze standaardisatie levert concrete voordelen op. Nieuwe vestigingen kunnen sneller operationeel worden, omdat de aansluiting op onze systemen grotendeels vooraf is voorbereid en direct functioneert. Ook is de overdracht van kennis en werkafspraken eenvoudiger, wat leidt tot een kortere inwerkperiode voor nieuwe medewerkers. Daarnaast zorgen uniforme processen voor meer grip op kwaliteitsborging en compliance, wat bijdraagt aan de betrouwbaarheid van onze dienstverlening. We hebben extra aandacht besteed aan onboarding en adoptiebegeleiding voor nieuwe medewerkers, zodat zij zich sneller thuis voelen in onze digitale werkomgeving. In 2025 investeren we verder in onboarding en adoptie, met als doel een snellere en prettigere integratie van nieuwe teams in onze organisatiecultuur en systemen.
Kunstmatige intelligentie (AI)
Na de eerste implementaties van AI-toepassingen in 2023 is in 2024 meer structuur aangebracht in de adoptie van kunstmatige intelligentie binnen de organisatie. Microsoft Co-pilot is actief in gebruik genomen binnen diverse teams en we hebben concrete pilots uitgevoerd met AI in taken zoals verslaglegging, rapportgeneratie en interne kennisdeling.
Daarnaast hebben we stappen gezet in het classificeren van data en het opstellen van richtlijnen voor AI-gebruik, met speciale aandacht voor privacy en intellectueel eigendom.
In 2025 verdiepen we het gebruik van Copilot en onderzoeken we praktijkgerichte AI-oplossingen voor specifieke domeinen, zoals rapportage, klantinteractie en interne kennisdeling.
Dataveiligheid
De technische beveiliging van onze systemen is in 2024 verder aangescherpt. Ons Security Operations Center (SOC) en het Security Information and Event Managementsysteem (SIEM) zijn uitgebreid met aanvullende detectiemechanismen en automatische responsmogelijkheden. Tegelijkertijd hebben we het bewustzijn rondom informatiebeveiliging verder vergroot, onder andere met phishingtests en trainingen.
Begin 2024 is bovendien een projectgroep gestart om de organisatie voor te bereiden op ISO 27001-certificering. Dit project loopt op schema en legt een stevige basis voor structurele informatiebeveiliging.
In 2025 werken we toe naar het behalen van deze certificering en zorgen we dat informatiebeveiliging structureel wordt verankerd in ons beleid, onze processen en ons gedrag.
Datakwaliteit en efficiëntie in de cloud
In 2024 is verdere vooruitgang geboekt in onze cloudtransitie. Naast de eerder gemigreerde backofficesystemen is er een begin gemaakt om diverse ondersteunende toepassingen en documentopslag naar de cloud te brengen. Microsoft Dynamics is stevig verankerd als centrale spil in onze informatievoorziening, met sterk verbeterde koppelingen naar andere systemen.
De focus lag dit jaar op dataconsistentie en kwaliteitscontrole, waarbij we het vierogen-principe en automatische validatiestrategieën verder hebben verfijnd. Ook zijn bestaande processen geoptimaliseerd om data-invoer verder te beperken en synchronisatie te versnellen.
In 2024 hebben we ook de stap naar Azure Virtual Desktop (AVD) gemaakt, waarmee we veilig, flexibel en centraal beheerd kunnen werken, onafhankelijk van locatie of apparaat. Dit verhoogt onze schaalbaarheid en ondersteunt hybride werken. In 2025 wordt Azure Virtual Desktop organisatiebreed uitgerold en breiden we het gebruik van cloudtoepassingen verder uit, met name op het gebied van telefonie en digitale werkplekken.

terug naar overzicht

IT & digitalisering
Het integreren van systemen, het automatiseren van processen en het gebruikmaken van kunstmatige intelligentie (AI) leidt tot merkbare verbetering in het werkplezier, de kwaliteit en efficiëntie van werken. Het uniformeren van werkprocessen en systemen helpt ons bovendien nieuwe kantoren sneller en beter te integreren. Datagedreven werken raakt steeds verder verankerd in onze processen. Samen met een toenemend gebruik van AI vraagt dat om extra waarborgen in dataveiligheid.
Operationele optimalisatie
In 2024 is verder gebouwd op de basis die in 2023 is gelegd op het gebied van dataverwerking, automatisering en informatiebeveiliging. Onze processen zijn verder gestroomlijnd en geoptimaliseerd, met als doel medewerkers beter te faciliteren en de kwaliteit van onze dienstverlening te verhogen. De integratie van systemen en de uitbreiding van procesautomatisering hebben geleid tot merkbare efficiëntieverbeteringen binnen de organisatie.
In 2025 zetten we deze lijn door met een sterkere focus op datagedreven werken en het inzetten van AI voor procesoptimalisatie. Ook wordt verdere integratie van systemen nagestreefd om consistentie en controle te vergroten.